torsdag 25 februari 2010

25 feb Den fria lansen

Ibland ser jag fotojobbannonser som handlar om att plåta lägenheter. Var vänlig, rekommendera dem inte till mig. Det är riktiga skitjobb!
Förrutom all nödvändig utrustning (helt ok) kräver de att man ska ha tillgång till bil.
Tillgång till bil i Stockholm är en raritet. Att inneha körkort likaså.
Fast det här är ju absolut inte det värsta. Långt ifrån. Ett företag kräver att deras anställda fotografer skall skriva på ett kontrakt som bland annat innehåller en konkurrensklasul. Du får inte jobba på andra fastighetskontor (givet) under tiden men det gäller även när du inte längre är anställd.
Du är knuten till jobbet efter din anställning har gått ut, beroende på hur länge du var anställd.
Men alltså allvarligt talat!
Detta och det som Bonnier håller på med - jag börjar bli allvarligt upprörd och nästan rädd.
Det är bara en tidsfråga innan vi - du & jag & alla andra - kan bli uppsagda rakt över kaffekoppen, utan några som helst förklarningar, skyddsnät eller rättigheter.
Som i en amerikansk film smyger vi in på kontoret och packar kartongen en söndageftermiddag, två dagar senare.

Hoppas jag har fel...

Inga kommentarer: