lördag 9 januari 2010

9 jan Big Love och polygami

God vän rekommenderade TV-serien "Big love". Jag la den åt sidan, missade den till och med när den gick på TV.
Jag är rätt sen.
"Big love" handlar om Bill och hans tre fruar. De praktiserar polygami och bor i en villaförort utanför Salt Lake City.

Hur säljer man in en sån serie?

Jag tittar med förtjusning. Det är både verklighetstroget (det vill säga att jag köper repliker & handling) och en aning... out of the top.
Samtidigt är ju USA nästet för alla diverse sekter man kan tänka sig. Så inte kan jag vänta mig nåt normalt.
Man skulle kunna tro att skaparna verkligen vill sälja in idén om månggifte. För Bill & brudarna är moderna trots deras märkliga tillvaro.
Men så har vi De Andra.
För detta välartade surburbian life ställs i bjärt kontrast mot Bills bakgrund, vars familj lever ett påvert liv under sektliknande förhållanden, outback i bästa hillbillies-stil. Kvinnorna är många, kuvade och förväntade tysta och äldre alfahannar gifter sig till höger och vänster.
Kvinnornas uniform utgörs av småblommiga klänningar i pyamastyg med virkade lösa kragar som ligger likt ett ok på deras axlar.
Alla har samma frisyr, ni vet tidiga Elaine Benes-frillan i "Seinfeld".

Den stora konflikten ligger mellan Bill, som här får stå för det moderna och lyckade (både i pengar och relation) och sektledare Roman Grant, som gör allt för att sätta käppar i hjulet.
Men konflikten handlar också troende emellan. Grannarna undrar, omgivningen försöker omvända till sann amerikansk högerkristendom (som här tjänar som nåt normalt - huga - aldrig Utah!).

Nåja, jag tittar, det roar mig och samtidigt känner jag att det är väl tur att det ändå är ytligt och tillrättalagt för jag tror verkligheten för alla dessa kuvade kvinnor är så vidrig att man inte vill se.
Polygami. Måste googla på ämnet...

Inga kommentarer: