torsdag 21 januari 2010

21 jan Jag samlar på glasögon - vem trodde det?

Ett spöke från förr har avlagt träning som nyårslöfte tre år på raken. Hon gjorde slag i saken och dök helt plötsligt upp på mitt pass idag.
"Vad gör du här?!"
Sist vi sågs, då av en slump, fikade vi tre timmar på Citykonditoriet men när vi skulle gå åt varsitt håll var hon tveksam om att byta telefonnummer(!)
Det tyckte jag var så oborstat att jag rev sönder lappen på Sveavägen.
De få gånger jag har sett henne sedan i vimlet, har jag gått åt ett annat håll, gjort en så kallad "köttdisk".
Vi får se vad det leder till...

Idag var jag hos optikern. Om det kan man säga mycket.
Jag behöver läsglasögon (+2,50) och nya till datorn (+1,50 - har använt ett par gamla, de jag fick före operation).
I min lilla värld av blommor trodde jag att man bara gör en syntest och skriver +2,50 och +1.50 på varsitt recept.
Nä.
Hon måste veta det EXAKTA avståndet mellan mina ögon och dataskärmen. Måste alltså hem och mäta. Det om jag ska ha ett par dataglasögon med fast avstånd, ellervaddetnuheter.
Det hon rekommenderar är istället terminalprogressiva (alla dessa namn) det vill säga närprogressiva. Såna som jag redan har sedan tidigare! (Tillbaka till ruta ett, eller?)
Det jag vill minnas med dem är att de suger som läsglasögon men som dataglasögon ska de visst vara de rätta.
Jaha.
Nu när jag sitter här och dricker kaffe (vad annars?) och skriver är det just mina gamla terminalglasögon/närprogressiva jag har.
Jag drunknar i glasögon!

Inga kommentarer: