söndag 31 januari 2010

31 jan Funderingar runt Robinson

Missade finalen av "Robinson" i går. Funderade på om jag skulle kolla via nätet men bestämde mig för reprisen idag. Lyckades ändå fånga Tildes förflugna kommentar på morgonTV där hon avslöjade vinnaren.
Skit också!

"Robinson" ska visst läggas ned. Lika bra när man vägrar att utveckla programmet, vilket man kanske inte kan med tanke på filmrättigheter. Lite synd ändå - för jag skäms lite att erkänna det: jag gillar "Robinson"!

Genom alla säsonger har man diskuterat vad en värdig vinnare är. Rätt sällan får man någon beskrivning på det.
I den här omgången står det rätt klart att det finns två definieringar:
- Den ena är inte alltid tävlingstarkast (Robinson är full med tämligen bleka vinnare).
- Han/hon paktar sig fram till målet.
- Utövar alla färdigheter för att - baserat på programmets struktur - ta sig till final.
Den andra varianten är att utöva nån sorts äkta robinsonliv: fiska, jaga, bygga och tävla.
- Inte pakta och lite lova nåt.
- Och därmed inte svika någon.

I min bok är det rätt klart att en sån som Hans har de kvaliteter som passar ett äkta öliv och en sån som Anders är en glad fisk man gärna babblar med. Och Jimmy, en person som säger att du är med fast det är du som ryker nästa gång.
Alla tre vill vinna.
Och alla har den möjligheten.

Om tävlingsstrukturen i programmet enbart skulle favorisera den starka, traditionella överlevaren och baskunskaper om vildmarksliv, skulle det förmodligen bli rätt trist TV-underhållning.
Men någonstans finns här ett strukturfel. Man gör en tävling som går ut på att vinna med alla medel som står tillbuds.
Men den som paktar sig igenom tillvaron, riskerar till syvende og sisdt att bli bortvald när de utslagna får lägga sin röst i det sista örådet. Då gäller ändra kvaliteter.

Lite som att snubbla på målsnöret.
Och jag vet inte om jag gillar det.

Egentligen skulle jag vilja se en sista tävling där överlevnadskapacitet ställs emot social kompetens. Hur det skulle gå till vet jag inte. Men att enbart låta utröstade avgöra vem som skall vinna är inte helt hundra. Det är som att tävlingen stannar upp då. Oavsett om jag gillar vinnaren eller inte.

Jag höll på Sanna.
För övrigt vill jag ha hennes muskler...

Slutligen: vem av Veronica och Fredrik röstade på Hans?

Inga kommentarer: