onsdag 17 mars 2010

17 mars Vem vill betala för en fotograf?

Har ni hör talas om modelhouse? Jag har nog skrivit om det tidigare. Ett sånt där skitföretag som erbjuder vanliga tjejer att bli stylade och fotograferade. Har sett jobbannons för fotografer flera gånger och har förstått att det är nåt lurt med det hela.
Inte bara att det är en ohållbar arbetssituation med sjuk högt tempo (givetvis, man vill beta av så många kunder som möjligt=slarvigt) och ohygiensikt (ingen tid till rengöring av sminkverktygen mellan kunderna).
Det sätt på vilket man lurar dit folk är verkligen regelvidrigt.

Nya kunder skaffar man sig genom att först (omständigt men sant) sätta ut en annons att man söker till exempel platsbokare.
Personen i fråga får inte jobbet men blir erbjuden en gratis makeover och bild. När du väl är i studion pressas du på att beställa bild som från början skulle vara gratis! Läs här.
Det här påminner om gatuskojare som finns överallt särskilt där turister väller fram. Läste om en grabb som blev lurad av en snubbe som ville ge honom en cd-skiva med hans musik. Innan killen hann blinka, hade skojaren signerat skivan med grabbens namn och sen krävde han pengar.
Det hände flera gånger i Indien. Folk rusar fram till dig och erbjuder hjälp (du stiger ur en båt eller buss och de räcker dig handen) sen kommer andra näven fram och ska ha pengar.
Jaja, jag förstår men det är så TRIST.

När det gäller hemmaplan och fotojobb är det här supertråkigt för min bransch. Lägenhetsfotografering och modellshoots är ju faktiskt nåt som skulle kunna passa mig. Men jag vill varken bli lurad eller jobba gratis under sweathouse-liknande förhållanden.
Är det fotografins död jag bevittnar?
Alla "kan" ju plåta idag: allt från privatpersoner till journalister. Vem bryr sig om en fotograf då?
Jag måste bredda mig. Jag trodde jag behövde banta...

Inga kommentarer: