torsdag 4 mars 2010

4 mars Robin Hood - världens bästa filmmusik

Jag får ståpäls. Huden på armarna knottrar sig. Det här är världens bästa filmintro. (Gick inte att lägga in en bildbaserad länk). Så är det bara.
Klickar runt på reklambyrån Contactors hemsida för att förbereda mötet imorgon. De gjorde en konceptbaserad kick-off för Wella i Budapest. Oscarsgalan var temat och gissa vilket intro de använde...
OK. Det här är inte bara pompös och fantastisk musik. Jag hajar att mina egna erfarenheter spelar större roll.
För mig står det här för nåt mycket mer.
Det står för den totala förberedelsen inför Visby medeltidsvecka.
Det står för den där barnsliga, julaftonsaktiga entusiasmen jag numer saknar.
Det står för förväntningar utöver det vanliga. Förväntningar som kan infrias, till en viss del.
Det står för spänning och schwung i tillvaron.
Det står för mantlar, läder, nitar och pilbågar.
Det står för kullerstenar, ringmur och träflöjter.
Det står för silverbägare, stråhattar och en tupplur på en filt vid Nordergravar.
Det står för "du har missat nåt" men det har inte jag.

I Bagarmossen satt jag i köket och Anya i vardagsrummet och vi sydde varje ledig minut. Filmmusiken till Costners "Robin Hood" gick på repeat och volymen var... hm hög skulle jag gissa.
Det var då nån gång jag hade en dröm om att brodera en meter av den ökända Bayeux-tapeten.
Jag skissade upp en väl utvald bild på linneväv men jag kom inte särskilt långt.
Ska jag ta upp det?
Nej. Det är passerat. Men musiken är den samma. Och citaten.
Guy of Gisborne: Why a spoon, cousin? Why not an axe?
Sheriff of Nottingham: Because it's DULL, you twit. It'll hurt more.

2 kommentarer:

Anonym sa...

...och aldrig senare har orden "-Vilken film, vilken film?" ekat över nejderna...

Anonym sa...

Det var länge sedan jag gjorde nån charad/parodi/visuell rebus. Kanske borde ta upp det istället för broderiet.../IB-affären