måndag 2 mars 2009

Musikundervisning

http://www.youtube.com/watch?v=mhfIO3A7mkM&feature=related
Shannon "Let the music play"
En bortglömd låt, kanske. Snubblade över den en dag på nätet och jag jublade. Åh, den här! Hade glömt bort den. Påminner mig om ett disco i Fort Lauderdale.
Klicka och njut. Dansa i stolen!

Om jag säger Pointer Sisters - då tänker du på deras förskräckliga "I'm so excited". Men det finns så många andra, bättre låtar.
Klicka på den här länken och njut och känn att det blåser varmt runt huvudet. Tänker på Miami... Vad tänker du på?
Pointer Sisters "Automatic"
http://www.youtube.com/watch?v=NBw1rgHeRkM
http://www.youtube.com/watch?v=w-4bxMI0jgM&feature=related (länk med bättre ljud men ingen video dock...)

Ikväll tycker jag mindre om min katt. Hon GNÄLLER efter tonfisk på ett sätt hon inte har gjort tidigare. Men vi måste hushålla med det vi har. Ska räcka imorgon bitti också. Jag glömde köpa...

Ibland försöker jag analysera (loooooove it...) vad det är i en låt som jag gillar. Det brukar vara en kombination av taktfast men svänging rytm, konkret melodi, gärna omfattande (inte enahanda) och inte gnälliga harmonier. Sen får det gärna vara en särskild hook. Kan vara instrumentalt. Inte alltför sällan sorterar jag bort det som är för jazzigt och för mycket trist R 'n' B. Finns undantag. Särskilt om det finns nåt annat som man fastnar för.
Just nu lyssnar jag på - håll i er - Andy Gibbs "Shadow dancin".
Bättre än vad jag mindes.
http://www.youtube.com/watch?v=mcHlL6PR5NU

Har inget emot lugna låtar. Dock inte ballader. ASTRIST. Ska det vara lugna låtar, ska det vara melankoliska, episka saker. Powerballader går FETBORT! Om nu trummisen måste ha nåt att göra - kör en snabb låt, för böveln!

Billy Joel kör genialisk pop/rock. Upprättelse, om han någonsin har varit på väg utför. Stor i US men inte här, eller?
När jag åkte skolbuss från lilla Vittjärv ned till stan (Boden), spelade den kvinnliga busschauffören Billy Joel och /eller Abba VARJE dag.
Gillar Billy och Abba. Av andra anledningar. Bra pop, till exempel.

Inga kommentarer: