onsdag 25 mars 2009

Bokföring klar! Livet leker igen!

Den förhatliga bokföringen är klar. Ska bara dricka kaffe, tvätta klart så ska jag skicka iväg skiten. Sen kan man andas ut. Sen ska jag ragga jobb. Men inte idag. Det är löningsdag. Man kanske ska gå iväg... Jag ska då i alla fall unna vitaminbrusförkylningstjosan. Vaknade sju i morse av att jag hade ont i halsen. Det har jag varken tid eller lust med.
MorgonTV domineras av bonus-skandalerna. Jag är så förbannad att jag orkar inte titta men gör det i alla fall. Man listar andra chefers löner och bonusar. Tänker: vad ska man göra? Hur visar man sitt missnöje? Till exempel är Telia minst lika illa. Ska man behöva säga (ja, kanske) varje gång man byter till ett nytt bolag: Vad tjänar din chef? Och ja, varför inte? Det är ett sätt att konkurera ut bolagen mot varandra.
Ett försvar med bonussystemet ska tydligen vara att är en chef är chef på ett företag på sin höjd i 5 år medan vi andra jobbar i 30 år för att tjäna in vår pension. Därför skulle vd:n "behöva" en större pott.
Det är ju verkligen ett argument som inte håller. Krävs ju ingen Einstein att räkna ut att snubben (i regel män) jobbar väl knappast bara fem år under hela sitt arbetsliv!
Jisses vilka högar med pengar... Tjuvsamhälle.
People - nåt är ju fel. Vad ska vi göra? Banal och barnslig tanke men går det inte att rösta bort skiten?
Har nu skrivit ett mail till Nordea. Väntar mig en lögn till svar.
Det var dagens irritation.
Dagens glädjeämne är faktiskt att bokföringen är klar.
Ett annat glädjeämne är att jag gör av med mindre pengar, det efter omläggningen av kosten.
Ett annat stående är min fantastiska katt. Livar upp vardagen på alla sätt. Igår fick hon mig att skratta rakt ut när hon pep iväg över golvet som en skållad röd råtta. Jag brukar kalla en för Råttan. Bland många andra namn.
Paketet från Favoptik har kommit. Av sex glasögon är tre intressanta. Funderar på att så småningom, om det här fungerar bättre, beställa alla tre!
Galen i glasögon med andra ord.
Nu, tvättis och kaffe är slut!

Inga kommentarer: