lördag 7 mars 2009

Datorn äter upp mig!

Det var en kort helg. Går direkt från sängen i pyamas och börjar jobba. Inser att det här är lite sjukt. I alla fall emellanåt.
Allting tar så mycket längre tid i anspråk än vad min snabba idé-hjärna vill. Blir frustrerad. Samtidigt misstänker jag att jag är trög när det gäller att snabbt hitta i min omfattande bildbank. Jag tillhör den grupp av människor som behöver SE saker mer konkret. Med dator blir det ofta svårt att få ett grepp över hela bilden så att säga. Tillslut vadar man i olika varianter. Särskilt så är det när man testar sig fram. Att bara namnge filerna kan vara klurigt.
Så rentutsagt jävla skitjobbigt!
När det gäller min hemsida har jag kapitulerat i att försöka lära mig det. Adobes program Go Live är svåranvänt, yxigt och fyrkantigt. Skall göra ett försök med Dreamweaver igen. Men nu, inför uppdateringen av min egen hemsida så gör jag som jag har gjort tidigare: ett klipp & klistra där jag hellre använder Indesign och Photoshop (kompisar) än nåt annat jävla program.
Blä.
Alla nya bilder som jag känner mig sugen på att exponera, lägger jag i en map. Gjorde kontaktkartor igår och klippte ut bilderna och la dem i olika kategorihögar, allt medans jag såg på film med ett halvt getöga.
Det sker samtidigt som jag tänker ut och skissar på själva strukturen. Minimalt med klick ska det bli. Och superenkelt. Jag orkar inte. Bear with me.
Men jobb då? Expo vill ha en massa olika varianter på strukturbilderna. Och det känns som att blanda en kortlek i varianter och alla mattesnillen vet ju hur oändligt många varianter det finns...
Så känns det.
Försöker rationalisera det, ger upp emellanåt. Hur exakt ska det vara när man bara ska presentera det för gänget? Tja, jag vet inte.
Men betänk: 8 strukturer x tre olika färgnyanser=24 sedan x 4 olika porträtt=96 x två (lågt räknat) olika textvarianter=192.
Och då har jag inte räknat med famljeporträttet... Har inte ens en sån bild att använda mig av.
Säger det igen. DRUNKAR i bilder. Är det underligt att det snurrar i huvudet? Jag kanske inte ska förvänta mig underverk - av mig själv. Fast jag har höga prestationskrav på mig själv.
Men jag vet att folk uppfattar mig som trög. Men då är jag väl det! Skit på er också.
Nu ska jag hem till Johan och vi ska diskutera Skistar nr 2 och så ska JAG visa honom basic Photoshop.
Ännu mera jobb.
Melodifestival i kväll. Andra chansen. Få se hur det går.

Inga kommentarer: