torsdag 23 april 2009

Män som hatar kvinnor

Om du varken har läst böckerna eller sett filmen "Män som hatar kvinnor" bör du kanske inte läsa det här inlägget då du riskerar ett avslöjande.
Jag verkar vara en av de sista som äntligen pallrade mig iväg på superbekväm bio igår.
Har sedan dess funderat på filmen och vad jag egentligen tycker. Just då - en riktigt bra film. En riktigt bra svensk film (ovanligt tycker jag). Med trovärdig dialog och skådespelarprestationer. Bra regi. Snyggt foto och musik. Fylligt manus. Välgjord. Och obehaglig. Tycker så fortfarande. Ändå - om jag ska vara djävulens advokat och kritisk - är det några saker, scener som jag stör mig på. Och när det gäller vissa saker kan jag inte riktigt sätta fingret på vad det är...
Visst, jag kanske hänger upp mig på detaljer men... jag vill gärna lufta dem här.
Rent generellt börjar jag bli trött på sereimördarfilmer. Bra eller dåliga. Det är nära till klichéer. Alltför många deckare på TV har serimördare som tema. Verkar vanligare än felparkeringar. Vidare. Jag tycker faktiskt inte att Peter Haber är en bra skådespelare, även om han här får visa en annan sida än vad vi vanligtvis brukar se honom.
Björn Granath, spelar här polisen Morell, har ett sätt att leverera repliker på ett teatraliskt, högtravat sätt.
Slutet, det allra sista går verkligen bort i min bok. Där anar jag lite Jönsson-ligan, när Lisbeth Salander som filmen rätt igenom har varit supercool, kall men rejält vingklippt datahacker, byter stil totalt. Det är helt utanför rollens karaktär, tycker jag. Jag vet, hon glider förklädd in på banken för att lura till sig pengarna men väljer tydligen att behålla den stilen sedan. Mindre trovärdigt. Som om alla svarthåriga, nitbeklädda tjejer bara väntar på en man att lita på, för att befria den högklackade kvinnliga kvinnan. Fattar ni vad jag menar? Så kanske det är, just för den här tjejen men det sög för mig på ett störande sätt.
Sen, i Vilhelmina är det snö vintertid inte barmark och regn. Så mycket klimatförändring har det inte skett ännu.
Slutligen vill jag bara säga - det är en mycket bra film, tycker så fortfarande det var bara några saker som jag hakade upp mig på. En anledning att jag fokuserar på det är den totala hype som ahr blivit runt filmen och böckerna. Ser fram emot nästa omgång men jag ska nog läsa böckerna först, ändå. Det är nog en störra upplevelse som så många gånger annars.

Inga kommentarer: