måndag 2 juni 2008

Den grundlurade generationen

Brukar prata världsproblem med en kompis. Rätt ofta kommer vi in på miljön eller ungdomar eller män eller andra allmänna orättvisor.
Vi tror att vi är så fria från fördomar, min egen syrra har sagt det flera gånger men se, så här ligger det till: vi är alla en produkt av strukturen vi omges av.
Alltför ofta blir jag matt av bara tanken. Jag idds inte. Jag orkar inte. Jag försöker rösta fram ett bättre politiskt klimat men alltför ofta går jag på medias utprånglade bild av omvärlden och vad som är rätt och fel . Vad som skall accepteras och när man skall engagera sig och kräva förändring.
Det är svårt att se the whole picture när man står för nära, mitt i. Och när man försöker blir man lätt matt och deprimerad. Tänker på "Matrix" och att vi är alla förda bakom ljuset. Vad är det vi kämpar för? 15 minuters berömmelse, pengar och en snyggare häck.
Jag har gnällt på ungdomar. Å ena sidan har jag blivit irriterad på dem som en grupp dästa, övermätta individer med den semaste mobilen i fickan och en biljett till Grekland liggandes på skrivbordet.
Å andra sidan har jag blivit matt när jag har ägnat en liten stund till att tänka att alla dessa vrålande ungdomar på bilflak skall in i samhället, få sig en plats både med bostad och arbete. Vilket verkar stört omöjligt idag, utan kontakter.
Jag läste en otroligt intressant artikel i helgen om just detta - den grundlurade generationen. Jag skäms över att ha stämt in i den allmänna kören och dragit dem över en enda kam - lata ungdomar.
Jag skäms och blir förvirrat arg över hur styrda vi blir av vad "Marknaden" och "Näringslivet" och "Den breda och inflytelserika medelklassen=Media" vill att vi ska tycka.
http://www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Grundlurade%20generationen%206_08.aspx
Någon har sagt: "På 70-talet var det OK att vara fattig. Idag är det OK att vara rik".
Djup fundering: Går det att ha ett någorlunda rättvisst samhälle där det premieras att sträva efter rikedom men samtidigt se till att den grå massan lever ett anständigt liv?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Själv tycker jag att tragiskt att mänskligheten inte verkar ha kommit längre i sin utveckling. Det känns som om vi mentalt står och stampar på samma ställe som för 2000 år sedan. Inte har vi lärt oss något av våra misstag. Vi tycker fortfarande att krig är en bra lösning på våra problem (när grannen inte vill samma sak som vi själva). Det verkar till och med som om vi håller på att degenereras. Det är evig ungdom, ansvarslöshet, förströelser och nöjen, mera pengar och grejer som vi tycker är eftersträvansvärt.

Inte ser vi att vi urholkas som människor, att vi alla är lurade, samtidigt som vi effektivt ser till att vi snart inte har någonstans att bo. "Skit samma att jag snart får bo under en sten, så länge som jag kan köpa en Gucci-väska och får ha kuuuuuuul!"
/A

Inger/Iona sa...

Är man tillräckligt smal ryms man i en gucciväska!
Amen.
/Iona

Anonym sa...

Hej
Jag går på komvux och skriver en uppsats om ungdomar och undrar var man kan få tag på den artikeln, det verkar bara finnas en del på internet. /Terese

Anonym sa...

Hej!
Ordfront heter tidningen. Finns i välsorterad tidningsaffär skulle jag gissa! Lycka till!
/Inger