torsdag 19 juni 2008

Mer Sex and the city

Känner att jag inte har tömt ut ämnet ännu. Förmodligen säger jag samma sak. Omochomigen.
Sex and the city - jag gillar serien. SERIEN. Den är rapp och välskriven. Det handlar om kvinnor och vänskap. Men inte hela tiden. Däremellan shoppar man och ligger med män till höger och vänster.
Jag vet inte om det direkt skall uppmuntras. Att ha sex och shoppa utan mål och innehåll. Men det är ju jag. Rigid moralist.
Men filmen... varje recensent verkar ha svårt att säga det som är för mig är uppenbart. Filmen håller inte måttet.
Och jag förstår inte varför kritik av filmen, shoppinghysterin och den ytliga tillvaron på något vis skulle ha att göra med en sorts allmän förvägran för kvinnor att ta plats, känna sexuell frigörelse och allt därtill?
Flärd provocerar för det är så otroligt världsfrånvänt.
Men det hänger ihop. Hänger ihop med hur det ser ut i världen just nu, vad som händer politiskt: Vi befinner oss i chockterapi och låt mig säga det en gång till - vi är i händerna på reklam utan att vi fattar det, våra blåsta nötter!
För vem tjänar inte på att du vill leva ditt orimliga Carrie-liv?
I dagarna kommer en ny tidning - Chic, ett shoppingmagasin. Hajja - har vi inte fått nog?

Inga kommentarer: