tisdag 10 juni 2008

Har precis blivit tillfrågad att ta emot en pryo (ellervaddetnuheter) men sa nej. Har knappt ork att få igång mig själv! Nä, skämt åsido. Det är så ryckiga knop på den här sidan av Atlanten att involvera en stackars oskyldig människa några veckor på höstkanten kan bli en riktig fet pannkaka.

Drömde så intensivt och hysteriskt i natt med bilder, ljud, deckarintrig och action att det tog mig en god timma innan jag hade lyckats ta mig ur sömnigt tillstånd. Rödluvan väntade troget vid tonfiskskålen.
Blir hon aldrig less?

Vad ska det bli av mig?

Det är sex plusgrader i Boden. För några dagar sedan var det tjugosju. Stackars folk & sommarblommor.

Tänk att man definierar sig själv genom andra. Men nåt annat är omöjligt, om man funderar lite på det. Det sägs att Gud skapade människan till sin avbild för att kunna definiera sig själv. Även om vi uppmanas till att vara självständiga och inte bry oss, pekar ju hela den kommersiella cirkusen bara åt ett håll: gör så här så blir det bra.
Går det att finna en balans?
Den ändrar sig ju i samma ögonblick som den låter sig fångas.
Med andra ord. välj noga och medveten av vem du ska låta dig inspireras.

En blind kille som jag känner berättade att han hade blivit fotograferad och sedan valt de bilder som var bäst.
Jag var tyst en stund och frågade sen:
- Men hur gjorde du då?
Hur väljer man bilder när man inte kan se?
Han hade frågat ett gäng kompisar som han litar på vilka bilder de tyckte var bäst. De fick beskriva bilderna i detalj. Utifrån deras omdöme gjorde han sitt val. Han sa också att de tyckte olika om bilderna. Men att alla dem han frågade var uppriktiga och kunde verkligen säga "nej, ta inte den där ser du galen ut."
Han omger sig med folk som han kan lita på. Nåt annat vore totalt nedbrytande.

Ibland tänker jag på en del relationer man har eller har haft. En del ger energi och glädje. Man känner sedd, uppbyggd och uppfylld av livslust efter ett möte.
Precis så vill jag att folk ska känna när de har druckit kaffe med mig. Det är inte alltid så även om uppsåtet är något annat.

På tal om kaffe: en påtår?

Inga kommentarer: