lördag 21 juni 2008

Pengar, Lidl och höjda hyror

En gång när jag var liten skulle jag och syrran spela Monopol. Jag satt utanför toan och väntade medan hon gjorde det hon skulle. Sen skulle vi spela. Men när hon var klar sa hon bara:
"Man har väl rätt att ändra sig".
Å, tänk det har man. Det var inget mer med det. (Konstigt att jag minns det här...)
I alla fall.
Ibland hör jag folk säga saker. Jag har en släkting, kan man säga, lite ute i perferin som ganska högt och ljudligt har sagt vad hon tycker om affärer som Lidl andra typer av lågpriskedjor.
Inte helt överraskande handlar hon nu där själv.
Hon har rätt att ändra sig, javisst. Frågan är om hon kommer ihåg vad hon tyckte innan och framför allt minns hon att hon hånade andra som gick dit?
Jag har varit med om det förr. Inte för att jag är banbrytande på nåt sätt - men det har hänt att jag har blivit kritiserad för nånting som personer i ett senare läge lovprisar.
Såna som stjäl ett skämt eller en berättelse, en twist och får det till att låta som det var nåt DE kom på.
Det hände några gånger på Kulturama, att jag stod i bakgrunden som tjejen i "Singing in the rain". Hon som stod i kulisserna och sjöng medan den "snygga" tjejen stod på scen och mimade.
Fullt så eländigt var det inte. Men att jag kom på idéer och upplägg och sällan fick offentlig kredit.
Är det här nåt jag tänker på till vardags? Är jag bitter just i den frågan?
Svar: nej.
Jag bara reflekterar och berättar.
Tillbaka till Lidl. Det finns mycket att orda om.
Jag går dit rätt så ofta. I framtiden kanske jag enbart måste gå dit.
Som det verkar nu tänker en för mig ansiktslös styrelse i detta hus höja hyrorna rejält. För att kringgå alla regler i ämnet, väljer man att "lyxrenovera" varje lägenhet som blir ledig i samband med att någon flyttar eller dör.
Jag står i den interna bostadskön och ligger bra till. Det jag har kalkylerat på i ökad månadsomkostnad är den dagsaktuella skillnaden mellan min nuvarande bostad och tvåorna i huset. Det är runt 17oo kr.
Häromdagen fick jag reda på den nya renoverings-policyn vilket innebär ytterligare 1700 krs ökning.
Varför denna lyxrenovering kan man undra.
Jag ska försöka ta reda på det.
Konsekvensen är dock solklar. Man vill höja hyrorna till marknadsanpassad nivå. Man är ute efter ett annat klientel. Sätter man dessa planer i verket behövs ju inte de nuvarande kriterium som krävs för att bli hyresgäst.
Tanken från början var just den att hyrorna skulle vara låga.
Och nej, inget tyder på att stiftelsen har dålig ekomoni.
Så lågpriskedjor - here I come!

Inga kommentarer: