onsdag 18 juni 2008

Kasta väskan i sjön!

Sitter hos frissan och bläddrar i tidningar. Läser bland annat en intervju med Belinda Olsson och ett reportage om shoppinghysterin som råder och om reaktioner som vill motverka detta.
Intressant. Har berört ämnet förrut. Och ni vet vad jag tycker...
Belinda har en allmän poäng om att det är vassare kritik mot tjejers shoppingvanor är killars. Att tjejig kultur är ful och killars hobbies och intressen är mer OK.
"Ingen bryr sig när killar köper teknikprylar men när en tjej köper en väska för flera tusen - då jävlar!"
Om hon hade försvarat tjejerna baserat på den skeva prioriteringen mellan killar och tjejers intressen.
Men hon talar i egen sak: shoppinggalen som hon enligt eget utsago verkar vara.
Get a life!
Personligen har jag svårt för shopping.
Punkt.
Men jag har extra svårt för shopping när en väska ska behöva kosta flera tusen.
Men jag har också supersvårt när killar köper en Porsche för att de det har mellan benen inte funkar som det ska!
Eller byter mobil ideligen.
Nåt är galet när folk lever sådan liv att man måste SHOPPA bort sin ångest.
Också punkt.
Varför är det tabu?
Tänk er att fälla frågan i fikarummet på vilken mediearbetsplats (ett exempel - de sätter agendan!). Ett enkelt och stilla:
Varför?
Det är provocerande att några lever dekadenta liv. Och mer än provocerande patetiskt är när de som inte har pengar dessutom lånar för att keep up.
Mest provocerande är de som är överbetalda, talanglösa, som shoppar bara för att de kan.
Usch.
Punkt.
Därför är också såna bloggar provocerande.
"Det här är min outfit".
Jaha liksom. Åsså tjänar snorungarna STÅLAR på det också.
Provocerande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

...och samtidigt som folk tokshoppar fåniga märkesväskor...i en annan del av verkligheten så blir vi alla av med vår frihet. Bit för bit så kommer Storebror allt närmare...

Inger/Iona sa...

Jag vill inte vara negativ men jag hör en mullrande burdunton i bakgrunden. Det här är början till slutet. Som i sig kan vara en bit bort.