måndag 26 maj 2008

Varning för Servika Productions!

Jag verkar i en bransch som är hopplös rentutav. Marknaden är full överkompetenta fotografer och i denna klägg av människor ska jag försöka få min röst hörd. Eller min bild sedd. Jag kämpar på.
I torsdags såg jag en annons i Metro, ett danskt företag Servika produktions, som försöker ta sig in på den svenska marknaden. Arbetet innebär bostadsfotograferingar i fastighetsbranschen.
Låter OK.
Så jag sätter mig nu och skriver en ansökan men så tänker jag: man blir lite misstänksam när företag inom fotobranschen annonserar, som om de inte får tag i folk på annat vis. Jag vet, det låter bakvänt men det är lite som skolfotobranschen: de skriker efter fotografer och jobbet är bara skit- och slavgöra.
Så jag googlar.
Hittar följande länk:
http://www.djfotograferne.dk/sw6643.asp
Och mycket riktigt - det är bara att dra åt sig öronen. Ett riktigt slavkontrakt, de tre första dagarna jobbar du gratis och du förväntas bland annat inneha eller hyra bil (om det står det inget i annonsen).
Ja, läs själva om ni orkar igenom danskan.
Äh, vi skiter i det.

Annars har jag snart sett hela första säsongen av katastrofserien "De utvlada". Igår kväll blev överdos för jag hade svårt att sova. Filmmusiken malde i huvudet och jag försökte lösa akvationen varför de inte samlade ihop mer saker från tomma hus. Själva har de förskansat sig på ett stort men tomt slott. Det är bara att fylla rummen med bekvämligheter.
I vilket fall - det är spännande i sin lågmäldhet.

Så jag avslutar nu och ringer lite samtal. Dags att boka fler möten antar jag.
The neverending story...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag stöder din varning. Fullt ut. Helt hopplösa att ha att göra med, urusel lön, mycket mygel (de bestrider ens omdöme gällande antal bilder, om mäklaren har gjort ytterligare beställning på plats milersättning etc), man ska vara glad över den "superchans man har iom att jobba för dem" - i princip.

Duck and cover. Undvik till varje pris, och sprid gärna till mäklarvänner hur ruttna de är.

Anonym sa...

Kan fylla i lite mer. Jobbet innebär alltså att man får order på ett webbaserat system. Fint. Fast man måste själv ringa och boka datum med ägaren. Du sköter alltså även deras kontorsarbete istället för att göra det du borde: Fota.

När du åker ut till det bokade objektet så ska du såklart fota det. Invändigt och utvändigt. Man får låna en asdålig 360-rigg (gammal Coolpix med repad lins) som ger muggiga bilder. Dessa ska senare stichas ihop i ett program de använder. Programmet är helt värdelöst och innebär i praktiken flera timmars extraarbete på retuschering av skarvar etc.

Därtill ska du med lasermått mäta hela bohaget invändigt samtidigt som du skissar upp en planritning där du noterar måtten.

När du äntligen är klar så åker du hem, redigerar bilderna, fotar/scannar planritningen du skissat upp, stitchar/redigerar 360-bilderna och när du är klar med detta så sätter du ut bilderna på din planritnings-skiss i en applikation Servika håller med. Ännu mer administrativt arbete.

Idag slipper jag 360. Jag slipper mäta. Jag slipper rita. Jag slipper boka själv - och jag tjänar dubbelt mot vad de erbjuder. Så, återigen - se upp för faan.

Anonym sa...

Lad være med at søge hos dem. Det er vildt dårligt..

Hilsen en Dansker der har prøvet det.

Anonym sa...

Så jekla bra skrivet! Jag jobbade för Servika under några månader och blev bara besviken, besviken och åter besviken. Det gav inga pengar och det tog bara en massa onödig tid då jag själv skulle administrera allt och ständigt vara tillgänglig! Så jag skrev kontrakt med ett seriöst företag istället. se360!

Anonym sa...

Jag kan härmed utnämna mig till Servikas första fotograf i Sverige... Japp, det var jag som hjälpte dom in på den svenska marknaden. De är inget roligt gäng o jobba för och jag är less på att jag jobbade för dom överhuvudtaget. Försökte från första dagen att pressa upp lönen, lyckades knappast men hörde från min vän att direkt efter jag slutat höjdes lönen. Ingen lön att hurra för iaf! Stolt över att ha jobbat för dom? Nä! Bra erfarenhet? JA! Rekommendera ngn annan att jobba för dom? NÄ! Lycka till alla där ute och undvik Servika. Mvh Seriös fotograf!