onsdag 21 maj 2008

Seg som en råtta. Det blev en lång dag igår och jag kanske inte är van. Åldern tar ut sin rätt på många vis. I vissa sammanhang är man fortfarande ung. Som när det kommer till intern bostadskö...
Charlotte Perelli säger sig, enligt eget utsago, sova fyra timmar per natt. Om det är sant - tvivlar - hur orkar människan?!
Jag brukar också säga - "gud, jag sov nästan inget i natt" - tillsynes helt omedveten om att jag faktiskt har sovit men kanske inte med den vanliga kvaliten. Några färre timmars sömn, tja, man är inte tjugo längre. Inte ens Charlotte. Men det är möjligt att hon är i ett bättre skick. Refrase: Det är helt uppenbart att kvinnan är i ett bättre skick. Men ett är då klart: jag sminkar mig snyggare!
Första delfinalen gick igår men jag jobbade. Videon ligger packad och klar men just nu har jag inte tid. Ska dricka mitt kaffe, pusta ut efter trevligt möte och powerwalk på en halvtimme. Jag har nämligen en sjaskig lägenhet att fixa till. Imorgon kommer sängen och jag vill inte se några gamla dammråttor under min gamla!
Annars har jag datorn full med avsnitt av en gammal katastrofserie från 70-talet -
"De överlevande".
Det är några "fans" out there men för er som inte har sett den/har sett och glömt/har sett den och kommer ihåg vill jag bara säga - att den är bra! Den håller!
Tempot är lugnt, inga specialeffekter, inga högar av lik. Det är mer som att man får följa några överlevande på den engelska landsbyggden, dit de har tagit sin tillflykt. I stan stinker det och är allmän kaos.
Ok. Det är lite deprimerande faktiskt. Och berörande trots lite stolpigt skådespeleri emellanåt. Man för samtal. Pratar om mänsklighetens förfall. Vad som har hänt. Hur de måste börja om från början. Hur sårbara de är. Det blir tydligt vad som händer med människan som civiliserade varelse. Det är nära till våld och maktmissbruk. Jag tänker på krigsdrabbade områden och förstår. Lite mer.
Mycket att tänka på. Många funderingar. Satt i timmar i går och tänkte på allt möjligt: folk, bostad, karriär, framtiden. Jag behövde inte läsa eller sysselsätta mig det gick så bra att bara tänka.
Tanken är ett kraftfullt verktyg.
Är det nåt jag är bra på så är det att tänka.
Nu ska jag bara moa upp mig inför städet.
Är det nåt jag också är bra på är att dra ut på att moa upp sig.

Inga kommentarer: