lördag 17 maj 2008

En skitig dröm

Den märkligaste av drömmar. Jag fick ett fotouppdrag. Det skulle utföras på en fredag. På torsdagen gick jag ut för att reka i närheten av redaktionen, där jag jobbade. Det var som ett nöjesfältområde, fast inomhus. Hittade massor med intressanta vrår - avskavda pastellfärgade väggar och sånt. Det fanns också en ruin, också i dåligt skick samt en sandstrand. Jag blev jätteglad.
Men så plötsligt kom en annan fotograf och riggade upp för en plåtning: han skulle fotografera Ross i "Vänner". Det visade sig att fotografen jobbade för en tidning (x-världen) som jag brukade göra jobb för tidigare. Inte längre för den nye chefredaktören plåtar själv men inte alltid tydligen med tanke på det jag såg. Blev lite putt. Det här var ett uppdrag för mig, ansåg jag.
Sen hände det en massa saker, som vanligt glömmer man bort. Men det jag minns är att jag barfota försökte ta mig uppför en slänt. Slänten var tänkt med skit. Bokstavligen det som hamnar i toastolen i vanliga fall. Någon hade knuffat ned mig och någon hade hällt ut skiten.
När jag äntligen kom uppför kanten, märkte jag på folk att det hela var planerat. Jag frågade om en toalett för att tvätta av mig, ingen ville hjälpa mig. Jag hade till och med en del i munnen.
Uräckligt, jag vet.
Det är då jag upptäcker att jag inte har några trosor och att jag är... håll i er... en kille!
Hm...
Jag får tag på en plastpåse som jag tänkte använda som tillfälliga kalsonger. Då upptäcker jag att den andre fotografen, har skrivit ett långt meddelande över hela påsen. Jag såg mitt namn i i spretig handstil som det blir om man skriver på plast. Han har bland annat skrivit nåt om varför jag inte får uppdrag på den tidning han själv jobbar på.
Det visar sig vara lögn det som skrivs och jag måste välja: använda påsen och meddelandet som bevis eller använda den som tillfälliga kalsonger. Jag står med ändan bar.
Precis då vaknar jag.

Inga kommentarer: