fredag 26 oktober 2007

Vem styr ditt liv?

Äter Enchinagard men vid första tanken upplever jag att det inte hjälper. Så byter jag perspektiv: jag kanske hade blivt mer förkyld om jag inte hade ätit det. Hm. Lite intressant. Ett grepp i tillvaron som man kan applicera lite varstans.
Fundera på det. Säg det till någon som har hamnat i loop-gnället.
Att gnälla har flera sidor. Varför vi gör det är rätt uppenbart - det som är dåligt vill vi ändra på. Det som är bra - är bra.
Men gnäll står för så mycket annat. Allmänt missnöje. För en del är gnället en del av deras personlighet. Tror de. Jag gnäller, alltså finns jag. Och detta går inte att ändra på. Tror de. Nyhet: vi är inte skrivna i sten.
En del "gnäller" men tänker: jag är kritisk, alltså är jag intelligent och inte lättlurad. Brist på självförtroende. Och hur ökar man det, utan att steppa på nån annan?
När vi lämnar det miserabla sättet att se på tillvaron och färdas vidare för att sedan, retroperspektivt glutta tillbaka och fundera hur man tog sig ur det, går det knappt att svara på. Lite lättvindligt säger vi. "Jag började betrakta det på ett annat sätt". Men är det det sant? Är det hela sanningen? Om till synes inget händer i våra liv, är det då möjligt av egen tankekraft ändra sättet att se på saken? Filosofer, tänkare och andligt bevandrade människor vill påstå det. Och det kanske är sant. Kanske ligger sanningen nånstans i mitten mellan vår inre kraft och yttre omständigheter.
Det är en argentinsk tango som böljar framochåter. En färgkurva i photoshop, där det inte enbart hjälper att dra i den gröna kurvan. Man måste kompensera även i den blå.
Yttre omständigheter kan vi påverka, visserligen mer än vad vi ger oss credit för, men det finns begränsningar.
Ditt inre, mitt inre är mitt eget landskap och där är jag producent, regissör och star of the show. Om du lyckas med att vara sann - vad det nu innebär - spelar det mindre roll om din film får dåliga recensioner. Du gjorde den du ville medverka i.
Jaha. Så nu när jag har föreläst lite bokstavskombinationsaktigt ska jag gå ut i samhället och visa prov på min färdighet.

Det är helg snart.

Inga kommentarer: