söndag 28 oktober 2007

Rösta på en tjej nästa gång!

I Idol åker ytterligare en tjej ut. Man talar om tjejslakt. OK - det här är underhållning som man har blåst upp till Höstens Stora Viktighetsfaktor. Men det vet ju alla att allt som händer i samhället - även i underhållningsvärlden sätter prägel på attityder. Det som händer i nöjesvärlden visar också de attityder som just nu råder.
Det har hänt förr att man har pratat om det här, vid flera idol-säsonger. Att tjejer, oavsett talang, åker ut först. Den stora förklaringen som man alltid återvänder till är att det är småtjejer med söta killar i siktet som röstar. De röstar på grabbarna. Och de grabbar som röstar har i alla tider alltid röstat på sitt eget kön. Snacka om kvotering!
Daniel, en i juryn, sa förra veckan att det var skitsnack, att tjejerna var sämre men så denna vecka när hans ickefavorit Sam är kvar och Evelina, som har ryckt upp sig, åker ut - DÅ blir han förbannad och ryter: skärp er, svenska folket!
Ok, en åsikt kan alltid revideras men den här kovändningen känns lite för personlig, eller hur?Det mumlas om att ändra reglerna - att man ska ringa på den man vill ska bli utröstad men gissa vad - det blir färre telefonsamtal och mindre pengar.

Tjejer jobbar i motvind över hela banan. Ta bara Andreas som exempel. En riktig underdog - mysigt töntig och som en stort skåp på scenen - otymplig - men med en fantastisk röst. En tjej med de kvalitéerna hade aldrig överlevt. För vem ska rösta på henne?
Jag skulle gissa att Andreas får grabbarnas röster - han är så töntig som de själva. Härligt med någon som håller min flagga högt, tänker de.
Är vi tjejer osolidariska? Kan man sammanfatta det så enkelt? Jag tror att tjejer i större utsträckning röstar, inte bara i såna här sammanhang, efter vem de tycker är bäst oavsett kön. Killar IDENTIFIERAR sig aldrig med en tjej. Tjejer identifierar sig med individen - oavsett. Detta är inte nåt jag bara sitter här och tycker till om. Det finns forskning på det här.
Man hade kollat hur barn såg på huvudpersonen i böcker de läste. Flickorna koncentrerade sig på handlingen och vad som hände personen. Pojkarna var betydligt mer ointresserade av boken om huvudpersonen var en tjej.
Intressant va?
Då kan man undra - vad är det för fel på pojkarna? Är det nåt som ligger i deras natur som vi - vuxenvärlden - måste hjälpa till att korrigera för bästa samhällsklimat? Eller handlar det om hur tjejer presenteras.
Om handlingen runt en pojke/kille alltid är framåtskridande, spännande, utvecklande, farligt, handlingskraftigt och motsvarande handling runt en tjej är känslobaserat, kontemplativt, introvert och lågtempo - ja, då kanske det inte är så underligt.
De allra flesta regissörer och producenter är män. När historier skrivs, särskilt om det lilla barnet som skall växa upp och möte världen, då är det den lilla pojken. Pojken med äventyrslusta och djupsinnighet.
Ta bara Steven Spiedelberg - en enormt stor filmskapare som har nått miljarders männsikor med sina berättelser, har alltid haft Den Lilla Pojken i centrum. Är det han själv? Är det underligt? Jag menar - han är ju man, skriver en historia och sätter in sig själv och sina tankar i det.
Det kanske inte är underligt - men märkligt är att man inte diskuterar vad det bär med sig för konsekvens.
Att sen skrika på tjejer och tycka att de ska ta för sig, att det är enbart deras eget ansvar att bli trummisar och rockgitarrister - är inte bara orättvist. Det är ett dött lopp.

Jag brukar tänka på det här - de gånger jag uttalar mig om kvinnliga programledare, författare, musiker, sångerskor, eller om jag ringer och röstar eller bara sitter i min ensamhet. Hur jag tycker, vad jag röstar på. Rätt ofta röstar jag solidariskt. För jag tror att det är det enda sättet att ändra situationen att göra som männen - lyfta fram det egna könet så fort tillfälle ges och sen aldrig erkänna att man kvoterade.
Man bara valde den bästa för jobbet. Sen kan man föra hemligheten i graven eller in den egna klubben om det finns nån.
Under tiden uppmanas tjejerna att ringa och rösta på sin (kill) idol.
Happy hunting!

Men det har skett förändringar dock. De senaste åren har det kommit massor med nya serier där det är en handlingskraftig kvinna/tjej i huvudrollen. Tittarsiffrorna är höga och jag tror till och med killar ser serierna med intresse. Jag vet inte varför det har skett en sån otrolig boom på marknaden men jag skulle inte bli förvånad om det har lobbats som fan i korridorerna. Jag vet att minoriteter i till exempel USA har lobbat hårt att få vara med i till exempel filmer utan att det ska handla om minoritetsfrågor. Därför kan du se en person i en amerikanske film, om än biroll, vara funktionshindrad utan att det är en offerbaserad film av "based on a true story"-karraktär.
Film, musik och TV-världen är plattformer som har en otroligt stark påverkan i människors liv. Det är genom dessa kanaler USA har spritt sin utopiska dröm om det egna landet och dess livsstil. Förstå att det påverkar. Därför är det viktigt i förlängningen vad som sker i "Idol"

Inga kommentarer: