måndag 29 oktober 2007

Bättre fly innan problemen växer dig över huvudet

Jag drack kaffe kvart över sju igårkväll. Konsekvens: kunde inte somna. Låg och vred mig halva natten. Började tittta på en Hallmark-fillm i väntan på John Blund. Filmen var både spännande och upprörande så inte blev jag tröttare precis. Based on a true story - annars hade jag inte trott det. Amerikansk businessman (spelad av Treat Williams) åker 1978 till Saudiarabien för att knyta ihop ett byggnadsprojekt, med arabiska finansiärer. Men han blir lurad, förd bakom ljuset, åker in-och ut ur fängelse, passet beslagtogs och han blir kvar i ett halvår eller nåt. Ibland går bygget igång, ibland - särskilt när han åberopar kontraktet - åker han i fängelse igen. Frustrerande att titta på.
När det står klart för honom att han aldrig kommer att lämna landet levande, börjar han planera sin flykt med hjälp av en annan amerikan som bor i landet: i en trälåda, via ett plan till Amsterdam. Och det lyckas han med (efter diverse turer)- givetvis annars hade det inte blivit en film. Det sabbade min nattsömn i allafall som om inte kaffet var nog.
Flyktfilmer är spännande tycker jag. Särskilt när de ska dra ur thailändska fängelser. Det är min värsta mardröm - att bli inspärrad utan att nån vet, bryr sig eller får ut mig.
Jag säger bara Bangkok Hilton.
HU!

Inga kommentarer: