onsdag 10 oktober 2007

Klass - en realitet

Tjuvlyssnar på ett samtal på tunnelbanan. En vuxen tjej berättar att läraren hade frågat till vilken samhällsklass de ansåg sig tillhöra: alla hade svarat medelklass.
Så säger hon: men jag som student, till vilken klass hör jag?
Det stora kardinalfelet vi har gjort i Sverige förutom att sälja ut statliga bolag, är att tabubelägga begreppet klass och påstå att vårt samhälle är befriat från den typen av indelning.
Jag skulle önska att gränserna var flytande - de är mer flytande än på pappas tid - och upplösta men inget tyder på det.
Klasstillhörighet har delvis att göra med lön och pengar men det är så mycket mer: ett arv, på gott och ont.
Det stora kardinalfelet vi gör i vår vardag är att betrakta vårt egna liv som nån sorts norm för övriga Sverige. Detta vardagserror och personliga förhållningssätt blir tyvärr en belastning för alla andra.
De i beslutande position, politiker, media, kändisar, storföretagare och så vidare gör samma fel.
Utgår från att den egna gruppen är nån sorts norm för oss andra.
Inte underligt om klyftorna växer och vi inte vill kännas vid det fortfarande existerande klassamhället.
För hur ska man rätta till nåt om man inte ens erkänner att problemet existerar? Detsamma gäller övrig diskriminering.

För övrigt blir jag misstänksam när skådisar ger sig in i politiken. Det spelar en roll på en scen - vad är det som säger att det inte är ett skådespel även nu?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Ville bara säga att jag går in och läser dig nu och då. Så du vet!

Eva Nordenstam