tisdag 30 oktober 2007

Jag vill att alla ska tycka som jag!

Jag har fått kontakt med en kompis från förr. Kompis och kompis - vad benämner man en människa som är mer kompis än bekant, mer bekant än kompis. Finns det nåt ord? Vi kände varandra en gång i tiden men inte alls om man tänker rätt på det. Och hur många är det inte så med? En av mina bröder har jag inte härt känna förrän 1999-2000. Då pappa blev sjuk och dog och då mamma fick alzheimers. Då steppar han fram ur skuggorna. Inte för att han har varit varken osynlig eller buskablyg - å nej, men för att vi inte har brytt oss - är väl den mest cyniska förklaringen. Ibland är det bara så att det är så mycket ivägen, tajmingen är dålig, man funderar på annat, befinner sig i olika faser. Tämligen ovärderande. Sen kanske man stöter på varandra igen. Börjar prata och märker att där finns kommunikation. Lika fullt kan man hitta sidor som man inte håller med om, ut till en gräns där man till och med backar lite av rena förskräckelsen.
Jag har lite svårt för oliktänkande. Jag vill gärna - när det gäller vissa åsikter - att hela världen ska tycka samma sak. Alla fall i min närmsta värld. Jag blir förskräckt och lite förvirrad kanske till och med ledsen när människor som jag bryr mig om och gillar, tycker diamentralt olika från mig. Jag menar inte filmer, kultur, mat eller musik. Jag menar människorvärde, politik och religiöst baserade uppfattningar om världen och minoriteter den typ av konservatism som skrämmer mig. Fast samtidigt är det nyttigt.

Vad mer är nyttigt - jag som gillar att ha koll fast samtidigt roll with the flow stötte på en utmaning igår. Fotograferade en drös med kostymklädda något strama män (och en mindre stram tjej) på ett aktieanalysbolag. Det är liksom inte min pryl att fota exakt samma pose. Jag menar ena kille vill sitta åt ett håll, den andre är snyggare så här, den tredje... tja, man reagerar och kör liksom sen blir det olika i slutändan. Det är en massa saker man ska ha koll på och allt under tidspress. Blir arg på mig varje gång men tänker att det är ju omöjligt - sist jag kollade var jag ingen robot. Och ingen har sagt- varken jag eller någon annan - att de ska ha exakt samma bilder fast olika analytiker. De är väl heller inga robotar - eller?

Snart är det dags för mig att dra från landet - precis som nazisterna gjorde. Jag kommer att sakna min bäddkamrat och värmedyna men jag vet att hon blir otroligt väl omhändertagen dit hon ska, på kollo. Och tycker hon inte det - är Rödluvan en otacksam katt!

Inga kommentarer: