söndag 2 mars 2008

Melodifestivalen 2008 - del 4

Jaha. Så satt man då bänkad framför TV:n med en drink i handen. Miljoner människor lyssnar på samma harmonier vecka ut och vecka in. Lobotomerat kan tyckas. Ska göra en liten undersökning. Ska ta en handfull låtar och analysera harmonierna. Jag misstänker skarpt att de följer samma mönster. Man behöver inte ens göra det för det är faktiskt är så. Beror på två saker: samma låtskrivare och nya låtskrivare sneglar på "hur det brukar låta" (så SKA det låta). Därför låter Nordmans häxlåt egentligen likadant som Mitsogiannis strandraggarnummer.
Det är inget som skiljer förutom look och text.
Det som förenar är brist på kvalitet.
Alltså.
Bränna en kvinna på scenen - finns det verkligen ingen censur? Så förlegat.
Jag tycker Nordman är äcklig - särskilt sångaren. Han ser helt opålitlig ut i ögonen. Som om det ska brista närsomhelst.
Och i min värld går tatueringar och piercing fetbort.
Är inte så förtjust i rakat huvud heller men håravfall kan väl ingen hjälpa. Utom Magnus Carlsson och några till.
Man pratade om att startfältet var så jämnt. Jämn skit då med andra ord. Inte ens Bentzing hade en bra låt. Börjar bra men sen... Det faller alltid på refrängerna. Det är svårt att skriva bra sådana. Sen rör de till arrangemangen. Hennes låt börjar lite schysst Mika "Grace Kelly"-aktigt men blir det en jävla pizzaröra av allt.
Sibel var duktig och visade prov på nerver, pipa och söt klänning. Klarade sig trots en tid utanför rampljuset. Folk gillar ballader. Själv har jag svårt för sånt.
Hade väntat mig lite mer tjo från Calaisa. Deras låt var rena sömnpillret och jag vill minnas att jag halvvägs in gick på toa.
Och Niklas Strömstedt har väl gjort sitt?
Och varför Charlotte var nervös är en gåta.
Med det där startfältet var det ju en ren promenadseger. Hade hon åkt ur tävlingen eller till andra chansen, hade proppen lämnat badkaret. Typ.
Men nu blev det inte så.
Björn Gustafsson var kul. Äntligen. Spelade full bra. Luuk är inte kul. Alls. Men hans "imporviserade" dansnummer med Anna Vnuok var mycket bra.
Så är det alltså andra chansen nästa vecka. Nordman möter Androla. Och jag som tänkte taktikrösta. Men vad fan? Nu är det medeltidsPEST eller kristen KOLERA man ska välja på. Jag kan inte rösta på en kvinnobrännare så jag låter det vara. De vinner över garanterat över Nordman men sedan möter de ju någon annan längre fram.
Först DÅ kan man ta fram telefonen!

Inga kommentarer: