fredag 14 mars 2008

Intensiv resa till Paris!

Det är tröttsamt att vara turist. Ju kortare resa det är desto mer utpumpad blir man. Jag kom hem igår halv tolv. Volonterade att ta en väska åt Isabella. Jag såg ut som en packåsna eller en häst med väskor hängda på mig: fram/bak/åt sidan.
Tröttheten är inte bara fysisk: fötter värker efter alla långa promenadtimmar. Hjärnan är full av intryck. Eftersom jag inte direkt har haft tillgång till internet har jag heller inte i lagom takt kunnat tömma mig själv regelbundet.
Räknar man efter intryck känns det som jag har varit borta längre än från måndag till torsdag. Intrycken räcker till påsk höll jag på att skriva men den är ju tidig i år!
Kaninmiddagen var jättegod. Men det är mycket ben i en kanin. Isabella är bra på matlagning och det är alltid en fröjd att äta hennes mat i synnerhet men andras mat i allmänhet.
I Frankrike håller man styvt på tre rätters meny. Minst. Det är inte stora rätter. Många gånger väljer man att äta salladen som förrätt. Som jag ibland har gjort här hemma.
Och sås på vin... inget ovanligt i det men det är så parden my french jävla gott!

Dan efter fick jag leka själv. Jag var i valet och kvalet Versailles eller ej, Versailles eller ej. Tillslut slängde jag mig ut tidigt på morgonen med rivstart hoppade jag frukosten, drack ett glas vatten och drog ut till Versailles.
Jag har varit där förrut, 1987, men har mycket lite minnesbilder därifrån. Dags igen med andra ord.

Precis som med allt annat i Frankrike eller Paris är allt gigantiskt stort. Det är Monument av bibliska proportioner. Allt vet det oavsett om man har sett det live eller inte. Louvren är stort men hur stort det är fattar man inte förrän man står där. versailles likas så. Gigantiskt slott och parken...

Nu ska jag ladda lite bilder. Återkommer med mer!

Inga kommentarer: