tisdag 4 mars 2008

Hur gör man en film?

En av mina stora intressen är film. Går ej att sticka under stol. Jag har inte på långa vägar sett samma mängd av film som giganten Nils-Petter. Jag är heller inte i närheten av Hans Wiklund eller vadhannuheter med långt hår. Jag tror inte ens att jag är i närheten av Maria Blom. Fast ganska nära. Delad plats när jag tänker på det.
Idag när jag var på Kulturhuset och lallade runt i biblan där insåg jag att man faktiskt kan låna hem film, ni vet såna man har sett och tyckt om och andra som man "bör" ha sett - i alla fall om man ska kalla sig för cineast.
Har funderat på filmskapandet den senaste tiden särskilt nu i oscarstider. Ja, just den tillställningen är ju över men hollywoods hjul slutar ju aldrig att rulla. Rollin', rollin'.
Jag vet - stoooooooor skillnad mellan hur det går till i Sverige kontra LaLa-land.
Men HUR går det till? Egentligen? Jag vill veta! Rent praktiskt.
Så Lisa skriver ett manus på sin egen idé, baserat på en bok, beställt eller på eget bevåg. Eller Lisa är en relativt känd regissör som skriver manuset själv. Så ligger det klart. Och nästa dag då: tisdag den sjunde april - vad gör hon då?
Hur går man tillväga? Hur delas arbetet upp?
När jag började fundera på det här var när jag såg intervjun med den svenske ljudkillen som vann oscar. Han sätter ljudet i efterhand. Men hur mycket är regissören där och petar? Vem leder arbetet?
Det är ju ett sånt helvetes stort projekt! Hur håller man ihop det???
Tänk då den värsta sämsta film har ändå ett gäng med folk i kulisserna som ser till att filmen blir gjord: inspelad, scenografad, klippt, ljussatt och producerad - jaddijaddi i alla oändlighet.
Varje gjord film är ju ett mästerverk och här sitter vi och tuggar i oss ruta efter ruta, timme efter timme med trötta gäspningar utan att en gång tänka på att det är fantastiskt att det sitter ihop!
Samma tankar idag när vi traskar förbi Nordiska museet ute på Djurgården: någon har ritat detta gigantiska hus. Tänkt tre dimensionellt och ritat vackra tinnar och torn och labyrinter av rum, gångar, trappor och prång.
Jag säger hatten av.
Om jag hade någon...
Hittade en länk på nätet som jag ska läsa. Kanske nån annan är intresserad?
http://www.voodoofilm.org/artikel/sa-gors-en-langfilm.aspx

Inga kommentarer: