lördag 2 juni 2007

You´re nothing but a hound dog

En gång i tiden var jag en hundmänniska. Och det är jag väl fortfarande i viss mån men så blåste vindarna lite hit & dit och vips var jag med katt och nu nio år sedan är det fortfarande så, tre katter senare.
Ganska snart bestämde jag mig för att huskatter verkar vara bäst, avel av raser är i stor mån en illa och dyr företeelse.
Gäller även hundar.
I Metro kan man läsa att försäkringsbolaget Agria har sammanställt statistik på 200 000 hundars veterinärbesök och dödsfall sedan 1995.
Generellt sett så lever mindre hundar längre än större.
Kända hundraser som grand danois, boxer och dobermann hamnar under rubriken sjukaste. Både danoisen och dobermannen lever också kortast.
Friskast in the bunch är bland annat min favorit – Finsk spets.
Är man trots allt förtjust i stora hundar ska man välja golden retriver, labrador, rhodesian ridgeback eller kleiner münsterländer. Alla dessa har minst 75 procents chans att överleva till tio års ålder.
Trevliga nyheter för fans of Bastian!

Inga kommentarer: