tisdag 3 november 2009

3 nov Swedbank, fonder och ångest

Idag har jag varit hos banksnubben. Sa fel hela tiden (Se-banken istället för Swedbank) lite pinsamt kanske. Men va fan, det var nåt på S...
I en och halv timme fick stackarn sitta och förklara för MOI hela upplägget.
Jag lyckades säga min klassiker: "Basically we're fucked" och "det bor en hippie och en tysk..." och några andra klassiska fraser.
Man måste ju break him.
Sa jag att han var homosexuell? Min radar påstod det i alla fall.
Han kändes mer korrekt variant av melodifestival än Stureplan, om man säger så. Right up my alley.
Jag ville bara bli lugnad och känna mig delaktig så att "alla" mina Bancofonder-slantar hamnade i nån sorts aktivitet, än det stillestånd som det har varit nu mellan Bancos försäljning till Swedbank.
Och vad spelar det för roll?
Vi är i händerna på mycket större krafter. Så det är lika bra att göra det bästa av situationen.
Jag valde Etiska fonder, precis som innan.
Vem vill satsa pengar på porr, vapen och tobak? Jag måste kunna se mig själv i min uppförstorade spegel.
Å ena sidan.
Å andra sidan.
När jag tjänar pengar, är det nån annan som förlorar dem?
Varför minskar inte fattigdomen?

Inga kommentarer: