fredag 13 november 2009

13 nov Blogg-fenomenet

Mornar mig i sängen med buffande katt, oförmögen att stiga upp. Magnus Carlsson sjunger insmickrande jullåtar på MalouTV. Det är bra bit från den superba "Live forever". Vaknar till när Malou bjuder på en så kallad champangelunch med Anna Skipper, Amelia Adamo och Dominika. Den sista plåtade jag för tidningen Må Bra, för en tid sedan. En vanlig, enkel fotografering som blev mer långdragen och komplicerad än vad jag först hade räknat med.
Har förstått via hennes blogg att hon har svårt att stiga upp på morgonen. Det har jag med - när det tillåts. Annars skärper jag till mig. Precis som hon gör för det mesta. Nu blev miljön inte den jag hade tänkt, fick som vanligt anpassa mig. Men jag är nöjd. Fast hon blev nog inte så glammig som Emma Walte brukar göra henne till. Å andra sidan var målet nåt helt annat.
Man har diskuterat bloggandet denna vecka. Stora bloggare (en värld jag inte känner till) med tusentals unika besökare varje vecka har suttit i studion och försökt förklara sitt eget fenomen. Det är stora summor vi talar om. Enligt en tjej, Kenza, är hennes månadslön långt över 35 000 kr! Hon är 18 år.
Ja, jag är avundsjuk. Tackafanfördet! Show me the money.
Så här säger hon: "Jag har ett eget företag och jag fakturerar, alla pengarna som kommer till företaget, dom pengarna kan jag göra vad jag vill med" (hört talas om skatt?)... vidare "om jag vill köpa en tröja, eftersom jag bloggar om den så kan jag ta det på företaget".
OK med andra ord - med risk att jag kastar sten i drivhuset - så är vi med och sponsrar hennes shoppingvanor.
Inte vad jag har lust med. Om man säger så.
Dominika bloggar också. Enligt hennes kontrakt från portalen där hon bloggar bör hon göra minst tre inlägg per dag och måste publicera bilder regelbundet.
Hm. Utifrån det måste jag skärpa mig...

1 kommentar:

Anonym sa...

emm. luv this post!