tisdag 24 november 2009

24 nov Ett grått Johannelund

Ett av mina jobb tog mig idag ut till gamla domäner: Johannelund. Ett storts ingemansland mellan de stora metropolerna Vällingby och Hässelby. Måste ändå erkänna att det är lite hottare nu. Flera affärer. Hade de funnits då det begav sig, tja, lite distraktion i en annars så grå vardag (se tredje bilden).
Jag tittar på husfasaden: Läkis-skylten är ren och uppdaterad. Journalens är blek och sliten som en nedlagd ICA-butik i Ytter Hogdal. Och varför hänger den överhuvudtaget kvar? Med tanke på att Second hand-affären fortfarande finns, förstår jag inte varför skylten ser så illa ut.
Dörren öppnas.
Drar luvan över huvudet, gör en klassisk köttdisk när Briland & entourage kommer ut för en snabb lunchpromenad innan eftermiddagspasset tar vid.
Ingen ser mig.
Puh! Köttdisktakterna fungerar fortfarande. Det var ett tag sedan jag använde mig av dem.
Så här trist ser det ut i Johannelund. Inte underligt att jag ville därifrån. Industriområden är aldrig roliga.
Då måste de vara så slitna att fotografen vaknar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kom igen!!
Jag har tagit hit ett collage som Eva B gjorde till mig en gång i tiden där du minsann är med. Och Lars-Erik Lindwall kom och hejade igår. Han är en fining.
Ingen köttdisk när jag är i närheten!!!
Eva N

Anonym sa...

Haha! Jag gör ingen köttdisk med dig.
Men två arbetsområden krockade. Det var enklast så.