torsdag 12 november 2009

12 nov Att jobba gratis

Fick en förfrågan för ett tag sedan, en "artist" som vill upp som behövde fräscha pressbilder. Förfrågan kom genom en gemensam bekant.
Så har det bollats framochåter. Tyvärr har jag förhalat det hela med sjukdom, resa och annat jobb. Äntligen skulle vi träffas.
Så skrev jag i mailet: förresten vi har ju inte pratat betalning och gav ett absolut rimligt kostnadsförslag. Typ vänskapspris (fast vi inte känner varandra).
Det svar jag får är lite märkligt. Han tycker att priset är ok men han säger sig inte ha råd just nu och känner andra fotografer som kan plåta honom gratis.
Ja, men varför involverade han mig då? Kan man undra.
Jag gör inga pro bono-jobb om det inte är familj och nära vänner. Eventuellt skulle jag jobba gratis om det leder nån vart.
Jag är så less på att allt blir dyrare i samhället men fotografers löner skall gärna sjunka till ett minimum.
Jaja...

Inga kommentarer: