onsdag 25 november 2009

25 nov Posten...

Första gången jag såg Postens nya lådor, tänkte jag: åh, det där kommer de få på pälsen om. Tänkte själv maila dem. Lådorna var/är nämligen skyhöga. Varken funkisar eller ungar når upp till lådan.
Och mycket riktigt. Posten måste byta ut lådorna. En stor kostnad de kunde ha sparat bara de hade tänkt.
Så kommer nästa blunder.
De har tagit bort massor med lådor för vi svenskar skriver inte lika mycket brev. Det som händer är att befintliga lådor är så överfulla att med lätthet kan man sno brev ur lådan! Säkerhet typ noll (puckade männsikor som lägger viktig post i överfull låda men ok då...)
Så nu måste man ställa tillbaka vissa (alla?) lådor.
Vad tror ni det här kostar?
Och vem tror ni betalar?
JAG!

Varför allt detta? Särskilt höjden på lådan är ju obegriplig. Fast ändå inte.
En initerad person som jag känner, som är insatt i bakomliggande strukturer, hur saker fungerar eller ska man säga - inte fungerar påpekar det uppenbara: Man ser till arbetsmiljön för den som TÖMMER LÅDAN. Men att väga in att det är en medborgerlig rätt att överhuvudtaget få SÄNDA ett litet BREV, det verkar ingen eller få ta hänsyn till.
Man sitter på bänken tills dess någon påpekar att man måste gå.
Det är den nya melodin.
Eller för att citera en 15-åring som jag känner: Varför ändra på det som är bra?
Det kan man undra...

Inga kommentarer: