fredag 30 januari 2009

Hur var 90-talet?

Hur sammanfattar du 90-talet? Vad är utmärkande för det decenniet? 80-talet kan man definiera, 70-talet är inga problem liksom alla andra decennier före det igen men 90-talet? Jag minns att jag funderade på saken nångång i slutet, när man i nåt sittprogram (kan det ha varit Knesset?) diskuterade saken. Men då var man snett mitt i 90-talet och man kan aldrig ge en analys om man är alltför nedsmetad i ett sammanhang.
Konturen av 90-talet är tydligare nu när vi närmar oss slutet av 2000-talet.
Vilken skillnad var det inte mellan ’92 och ’99! Mycket hände mellan de åren eller talar jag i egensak?
Såg ett program om Matthew ”Chandler Bing” Perry. The funny guy i serien "Vänner". Det är 90-tal. Eller alla boyband. Tidigt 90-tal tillhör grunge, även stilmässigt. Då gick Brad Pitt på röda mattan i flanellskjorta och skitigt hår.
Grunden för mobil & digitalgenerationen las på 90-talet. Och det har ju som bekant fått sitt totala genomslag under 2000-talet.
På 90-talet var vi fortfarande lite oskyldiga, i dag är det porrestetik i det mesta. Fejk har blivit OK.
Jag ska googla på saken och se vad mer initierade säger om det hela. Jag vill gärna tro att jag har gott minne men det är selektivt vad jag än säger.
En sak som jag minns av 90-talet är när internet introducerades på Svenska Journalen/Läkarmisionen. Cheferna där var misstänksamma och trodde att vi skulle surfa bort arbetstid om vi alla hade tillgång till internet. I början fick jag använda uppkopplingen inne hos lay-outen. Lite primitivt. Men man var misstänksam mot annat också. Jag ville göra om fikarummet och möblerade en trevlig soffa och tillhörande fåtölj vid fönstret. Det var inte bra för arbetsmoralen, fick jag höra.
Man tar sig för pannan.
Visst sa jag att jag slutade?

Inga kommentarer: