lördag 19 april 2008

Send in the clowns - don't bother they´re here

Dennis Lehane har skrivit en handfull deckare, alla är mycket bra och rekommenderas varmt. Har precis avslutat en - "Mörker, ta min hand".
Som ni förstår av bilden ingår clowner på ett sätt och bara det är ju skrämmande nog.
När mördaren förhörs (smart typ à la Hannibal Lector) börjar han sjunga det gamla örhänget "Send in the clowns". Läbbigt.
OK.
Igår natt, runt tolv när jag var på hemväg, läste jag ut boken. I den gula gången under Sveavägen börjar jag fantisera på temat clowner - en gammal tanke, nåt att plåta kanske? Det började bli lite småobehgaligt. Fantasin är en stark kraft.
Rundar hörnet och slänger en blick upp mot fönstret vid i t-banenedgången, där brukar man sätta upp musikaffischer. Även nu. Hoppar till av ren förskräckelse- en clown! Och bandet heter "Send in the clowns"!
Jag småsprang hem!
Asläbbiga.
Läs boken, finns i pocket.

Inga kommentarer: