onsdag 5 september 2007

Kattmynta, risigt hår och skräck

Jag undrar vad det är för ämne i kattmynta som gör de små liven galna. Kattknark, ja fast blotta lukten av myntan försätter dem i nåt sorts voodooliknande tillstånd. Bara en katt har låtit bli: coola Jum-Jum. Hon satte sig över sånt. Hon kanske inte ens var en riktigt katt.
Jag har köpt Rödluvan en mus som hon drägglar på. Den var rosa från början nu är den beige-grå, konstant blöt av slem. Jag lyfter den i filtsvansen när den skall flyttas.

Solen verkar lysa idag. Jag tänker inte stanna hemma. Jobbar ikväll och börjar passet tidigare så... shopping? Och vad ska jag köpa då?

Egentligen vill jag klippa mig och tona håret. Jag ser fortfarande ut som Hurley på huvet och det är för att det inte är frisyrklippt, inte tillräckligt uppklippt. Kan ingen frisör fatta det?! Håret är slitet efter sommaren. En toning är som en ultrainpackning. Jag är alldeles för blondaktig för mitt eget bästa.
Faktum är att jag ser gammal ut. Man kanske ska köpa smink?!
Det är nåt med hårprodukter, smink och krämer som gör mig misstänksam. Där står försäljarna lismande och klonade och säger ungefärsammasakeromochom igen. Man betalar lite extra och tror att det ska vara bättre. De säger så men vad vet de? De har läst produktbladet som tillverkarna har skrivit.
Det är som att går till Expert och köpa kameraprylar - de rabblar vad som står men KAN de verkligen sin sak? Spelar det någon roll VAD de säljer?

Jag har varit nöjd många gånger när jag går från frisören men jag har aldrig, vad jag kan minnas, varit nöjd med deras mousse. Det har varit mesigt och hårets lockar har "spröt sig" snarare än att klumpa ihop sig till en distinkt lock, som jag vill ha det.
Ibland blåser de håret som om man var 65 år på 70-talet. Fattar inte...

Såg en skräckis igår - "28 weeks later" - en sorts fortsättning på 28 dagar senare som kom för några år sedan.
Den var bra, hemsk, äcklig och stressande. Förvånansvärt nog drömde jag en massa konstiga saker på grund av filmen. Hade svårt att somna.
Det är något djupt ångestladdat över att inte kunna lämna sitt hus, vara instängd, för går du ut blir du jagad, uppäten ellervaddetnukanvara.
Filmen är engelsk så den är mycket mer realistiskt gjord än vad amerikanarna lyckas med.
Fast amerikanarna gör film för sin egen marknad och det är vad som går hem i kåkarna där borta.
Nu kom posten och ett vanligt, hederligt brev med frimärke och massa handskriven information. Så retro!

Inga kommentarer: