onsdag 21 juli 2010

21 juli The Runaways skitiga hemligheter

Jag har tidigare skrivit om The Runaways, tjej rockgruppen som jag & Anki, min barndomskamrat, tokdiggade när vi var typ små.
Men då fanns inte MTV, musikprogram, internet. Liten och ingen information sipprade ned till oss i Vittjärv.
Och fick man reda på nåt var det gamla nyheter och preskriberat.
Nu har man gjort en spelfilm om bandet. Tittade på den häromdagen.
När jag googlar runt hittade jag även en dokumentär från 2004 "Edgeplay", vilket jag givetvis också tittade på.
Och jag blev så nedstämd.
Av alltihop.
Alltså, man släppte iväg 16-åringar på turné utan någon som helst ordning: droger, alkohol, taskiga hotell, dåligt med mat, inga pengar...etc. Deras manager och producent Kim Foley var(är?) ett riktigt praktsvin och tutade i föräldrarna att allt var happy go lucky. Att han skulle ta hand om dem.
Givetvis inte.
Man tappar hakan...
I dokumentären får man en djupare insikt vilket helvete det egentligen var.
Inte underligt att Jackie Fox tokflippar i Japan, under den turnén och försöker begå självmord med avhopp som följd. Tätt följt av sångerskan Cherie Currie.

Men det som gör mig mest nedstämd är vad som händer med trummisen Sandy West.

The Runaways tappar visserligen två medlemmar men får en ny basist Vickie Blue, som också är den som har gjort dokumentären. Man fortsätter några år men allt sipprar sönder.
Joan Jett och Lita Ford fortsätter med sina karriärer men trots att Sandy West är en ytterst begåvad trummis, går allt i princip åt helvete för henne.
Via tungt drogmissbruk hamnar hon i kriminella kretsar, jobbar som body guard åt en droghandlare och som penningindrivare.
In och ut ur fängelser som följd och under sista varvet får hon diagnosen lungcancer och hjärntumör.
Slutar sina dagar i en trailer nånstans in the valley, drogfri visserligen.
På dokumenären (gjord 2004 - hon dog två år senare) - och det är det här som är så sorgligt - möter man en ärlig, rak, varm men uppgiven kvinna. Hon blev helt totalt lost när gruppen splittrades och vad hon önskade sig mest av allt var en sorts reunion.
Vilket aldrig blev av.
Istället blev hon sjuk och dog.
Så tragiskt.
Sandy West är hon i rött. Liknar förresten Ankis storasyster, Margaretha.

Inga kommentarer: