måndag 18 augusti 2008

...fast lite kaffe hinner man alltid med om man är så strukturerad som jag.
Igår när jag pysslade i köket, gjorde pastagratäng och städade upp, funderade jag på Madonna.
Hur känns det att vara Madonna? Att vara typ världens största artist? ALLA (more or less) vet vem du är. Hur känns det? Tänker hon: shit, jag är Madonna. It liksom. Vem är större än mig? Ja, vem?
Det är inte en fråga om tycke och smak. Du kan gilla och anse att Justin Timberlake gör bättre musik och är mer musikalisk. Eller Ella Fitzgerald. Men Madonna - hon har som varit över hela banan och satt en prägel på populärkultur som ingen annan. Knappt nån annan.
Det är det visuella. Det måste det vara. För hon är irriterande pretantiös emellanåt. Bara på det sätt hon proklamerar hur vi andra ska leva våra liv. Själv vill hon inte att nån ska ifrågasätta hennes way of life.
Lite så är det.
Undrar om hon någonsin blir ifrågasatt, ni vet på det där mer vardagliga sättet.
Jag var på en kräftskiva i helgen. En slö tanke fladdrade förbi: om Madonna kom in här så skulle alla snapsvisor tona ut. Vi skulle bli förvirrade. Hur ska vi uppföra oss? Detta skulle uppstå även om vi var kändisar. Jag menar, Madonna glider in och mattan rullas ut, kräftorna skalas och alla de ekologiska krav hon tänkas ställs fram.
Tänk då i andra perspektiv: ekonomiskt, politiskt och bekvämlighetsmässigt. Och inte för att tala om dina idéer.
Får man inte en förvriden uppfattning på hur livet egentligen är?
Är det då inte mer än lovligt nedlåtande när då hon sitter i intervjutid och säger hur slipstenens skall dras?
Snart börjar hon väl plåta men då går jag i taket...
Man pratar om star-quality. Räcker det med att man är van med uppmärksamhet? För visst skulle vi sluta sjunga om lilla Nanne Grönvall kom ut på verandan?
Har man star Q, kan man få den eller sitter det i betraktarens ögon?
När det gällde Madonna tyckte Täppas Fogelberg nåt annat.
"Meryl Streep - där har du en riktig kvinna".
Och vet ni - hon har också star Q men jag tror även hon tillskillnad från Madonna låter dig som åhörare ta plats. Kallas värme.
Och det är att vara ladylike. Att få omgivningen att känna sig bekväm.
Så brister du i star quality, betänk möjligheten med att vara en lady eller gentleman. I längden slår det högre.

Inga kommentarer: