tisdag 31 juli 2007

Kan man dela in Sverige i två läger - de som gillar Bergman och vi som inte gör det?

Tillbaka i min lägenhet. På min stol. Vid min jätteskärm. I min säng.
Skönt.
Sol här, regn hemma.
Regn där, sol hemma.
Var på stan och tröttade ut mig. Som om det behövdes. Var trött redan när jag drog ut.
Nu har jag bytt kultur.
Från rivning av hus till ordningställd lägenhet.
Har precis ätit en sorts tomatsallad och ser framemot en egen kväll.
Det gör nog Jarle också.
För hur easy det än är, så går man på varandra särkilt när man inte är omgiven av sina egna saker och sitt eget liv.
Nu är jag på egen planhalva.

För övrigt är jag totalless denna kompakta hyllning av Ingmar Bergman. För mig spelar det ingen roll om han var den bäste regissören genom tiderna (tycker inte jag) eller ej: den här typen av "efter sin död-hausse" avskyr jag som pesten. Fråga runt bland kolleger och vänner (i regel kändisar, vilka annars?) där man gång på gång säger samma saker. Att Aktuellt var förlängt med en timme för att hylla Bergman nu efter hans död, är förkastligt anser jag.
Gör ett program senare men låt nyhetsredaktionen köra på som vanligt.
Dessutom - det är andra veckan på raken jag missar Folye´s war på grund av yttre omständigheter.
Kunde han inte ha väntat en dag?

Inga kommentarer: