söndag 1 juli 2007

1 juli slår en i huvudet

Det är inte första gången jag åker till Boden och inte heller första med Flynordic. Jag brukar alltid åka 12.30 och jag hade kunnat svära i rätten att så var fallet även denna gång.
Vilken besvikelse när jag upptäckte att mitt plan inte går förrän 15.30!
Men vad ska jag syssla med under hela dagen? Jag är ju liksom klar med allt! Nåja det kanske är tid jag behöver i alla fall. Man vet ju aldrig.

Upptäcker när jag skurar golvet vad betydelsen "Ta ingenting för givet" betyder. Ha inga negativa förväntningar på framtiden. Inte nödvändigtvis tvärtom.
Hm.
Vad har det för betydelse för mig? Det kanske blir riktigt trevligt däruppe och helt OK med ett avslut.

Pratshow på trean Montel Williams show brukar ha en återkommande gäst och min nya husgud Sylvia Browne. Spana in henne och det hon säger. Intressant. Vardagar 08.55. Skum tid...

Undran: varför är det så få tvättmedelsreklam nuförtiden? Hur kommer det sig att sånt är synkat?
Saknar blöjreklamen från tidigt 90-tal och den kinkige Johan.

SOMMARTIPS

Boktips: Peter Englunds "Förflutenhetens landskap". Passar sommarens flagmentariska struktur. Annars passar lättsamma äventyrsromaner bra. "Främlingen" av Diana Gabaldon plöjer man med romantisk frenesi. Spännande och lättköpt.

Dricktips för oss med åldern inne: Systembolagets sangria. Dricks iskall, med isbitar gärna vid en pool och 50-60-tals musik. Likamed sommar. Annrs finns alltid Trocadero.

Filmtips
Generellt sätt passar klassisker i alla genres annars:
Skräck: Dogsoldiers
Komedi: Borat.
Mys: Little miss sunshine
TV: Dirt
TV: Carnivale

Musiktips
Mika (fortfarande)
The Feeling
ELO (sommarkänsla)
Regina Spektor

Gör!
Bada - alla tider på dygnet. Skaffa in innerslang till ett traktordäck och busa med en 11-åring.
Cykla - med musik i öronen. Kör slalom mellan de vita ränderna.
Koka kräm och ät den med kall mjölk en het eftermiddag.
Åk på utflykt och tag med dig opretantiös picnic-mat. Hellre det än att bara hänga vid en kaffekopp. Gör en pastasallad som räcker i flera dagar så du kan rusa ut i sommaren om vädret tillåter.
Sätt upp ett tält på gräsmattan och bygg en koja med serietidningar och saftflaska. Även om du är femtiotre.
Lyckas du dra ihop åtta personer eller fler, spela fotboll eller brännboll på skolan grusplan och tänk att du slipper allvaret ett tag till - skola eller jobb.
Rita kläder till en klippdocka. Utmana någon att skapa den mest fantasifullaste scenkostymen. Skicka resultatet, gärna i pluralis, till snart återförenade Spice Girls och du har nytt jobb i höst.

Inga kommentarer: