tisdag 9 juni 2009

9 juni Rödluvans födelsedag!

Idag fyller Rödluvan år. Jag ställde mobilalarmet nio imorse. Jag borde göra det för alla vänners, bekantas och familjemedlemmars födelsedagar för jag har dåligt minne när det gäller andras födelsedagar. Däremot tycker jag att den 13 maj är en ooooootroligt viktig dag.
Hon är alltså sju år idag. Sju år. Men beter sig som en trött tonåring. Just nu sover hon.
Vad hände med vädret? Snorkallt. Lovikavantarna åker inte upp på vinden innan jag har badat. Får i uppdrag av en tidning att plåta, i park, på en filt, sommargos och mys-pys. Tack för den. Regn hela veckan. Jag menar, man kan skylla mycket på fotografen men vädret - hallå!
Fick tips om laktosfri mjölk som skall ha en kolhydrat mindre än ordinarie. För oss som verkligen jagar kolhydrater med blåslampa är "en kolhydrat hit eller dit" otroligt viktigt.
Ska jag ge upp kaffet? Kommer det att göra mig lyckligare? Svar nej.
Har ni tänkt på hur man dricker kaffe i filmer? Det dricks alltid när man antingen går runt i ett kök, läser en tidning och har precis vinkat av ungarna till skolan (snorungarna dricker inte ens upp juicen och mannen äter aldrig upp det frun har satt på bordet - skäms!). Eller så två frusna poliser som tar paus i New York-trafiken. Alternativt två FBI-agenter i kostym.
Fikar man? Nä. Fikar är nåt svenskt tror jag. Skandinaviskt. Eller man äter ju bakelse ute på kontinenten men fikar så där till vardags det gör vi. Bara ordet "fika" hur översätter man det?
Jag minns när jag bakade en sockerkaka, när jag var au pair i LA. Vilken uppståndelse!
Herre gud vilken uppmärksamhet. Man skulle kanske öppna ett fik. Tänk er syrrans bullar på Sunset strip.
Fast det är ju fasligt mycket kolhydrater i dom. Man kanske kan lura amerikanarna att det är hälsosamma "buns" from Schweden.
Amerikaner är lättlurade. Titta - massförstörelsevapen! Jag lovar, let´s go bombing.
Juni.
Sanslöst. Mentalt studsar jag runt i februari.
Förresten. Hörde ett alltför vanligt samtal igår. Två unga kvinnor med varsin barnvagn kommer emot mig. Precis när jag passerar, tajmat nog efter en tur på gymet, säger den ena: "Nä men jag kommer inte hinna komma i form till bikinisäsongen". Den andra håller med. Jag vänder mig om.
Fanns inte ett uns fett på deras "aschlen".
Vad är det med folk? Är spegeln ur funktion?
Jag är egentligen inte förvånad, det är bara en reflektion. Jag tänkte: "Det spelar ingen jävla roll hur man ser ut. Vill man bada så gör man det!".
Därför: sluta vara kallt!

Inga kommentarer: