onsdag 4 februari 2009

Lönegap, fotokonst och tapas

Tror du att löneklyftorna har minskat? Det är lätt att förledas av en sån tanke nu när vi "vanliga arbetare" har möjlighet att vara med i köp-racet.
Men så är det inte.
Vaknar till morgon-nyheterna. Man räknar med att sedan 50-talet har lönegapen fördubblats. På många sätt kan man säga att vi misslyckats. Men hey, vad gör väl det när man kan shoppa? (obs-ironi)
Att prata om företagskriser, neddragningar och varsel när gubbarna som håller i klubban tjänar mer än vad vi vill veta är ren och skär chockdoktrin, härskarteknik och manipulation.
Tro inget annat.

Men idag glömmer jag sådana tankar.

Jag & Johan tar ned våra bilder på teatern. Mina skall fraktas till Konstexpo, på Österlånggatan. Jo, jag sa inga fler utställningar på ett tag men det här är annorlunda.
Konstexpo är ett galleri där jag jobbar emellanåt och ska jobba lite mer organiserat framöver. Lördagen den 14 februari är det officiellt öppnande med lite mingel och sånt. Alla är ju hjärtligt välkomna men återkommer om vilken tid etc.
Mina bilder ska då tjäna som exempel på vilken typ av konst man kan göra digitalt. Två nya tavlor kommer eventuellt också att tryckas & hängas upp.
I eftermiddag planerar jag att fotografera strukturer ute på stan. Det om jag kan komma över kylan. Tänker på Schenkenberg som i kalsonger satt i en isfåtölj i Jukkasjärvi för reklamfotografering för Absolut vodka.
Jag kanske inte ska känna efter.

Igår var jag med stiliga Micha på lokal. Melkers nedbrunna och uppbyggda Grill var givetvis fullsatt med barkö så vi rullade ned i ett tapasställe på Sveavägen. Ja, några potatisar och en bit bröd slank ned medan vi smådiskuterade vår framtida USA-trip och orättvisor och hur man hanterar kriser.
Micha är ultimate coolness.

Inga kommentarer: