torsdag 13 november 2008

Hushålla med energi

En del människor går verkligen igång att köpa ny teknik. Att sitta och pilla på sin nya mobiltelefon, bläddra i handboken och klura ut alla nya moment.
Jag gillar att ANVÄNDA saker. Jag vill slå på spisen, vrida på ratten och that´s it.
Min brorsa har en krånglig spis, en induktionshäll. Ugnen är ännu värre. Brorsan i norr och syrran här har en micro som piper som fan och det är alldeles för många moment innan värmen rullar på. Som sagt, jag vill bara vrida på ratten för varför ska det vara så krångligt? Och varför i hela fridens namn ska det pipa hela tiden?
Känner du dig extra lyxig för att det är mer tjorvigt? Jag blir bara djupt irriterad. Jag blir också less på att känna mig dum, att nån med en svag om än ödmjuk men likt förbannat besserwiesser-stämma säger: "det där har jag ju förklarat för dig". Så, jag är trög då!
Jag är en Nikontjej och min kamera pratar väl med min teknik. Ska jag uppdatera min skit (vilket jag ska och vill eftersom mitt paket börjar bli lite gammalt) lär jag nog stöta på patrull av den ointressant typen. Av erfarenhet har jag märkt att Canon har problem att "snacka" med Adobe Bridge & Camera Raw (konverteringsprogram för att kunna ladda över bilder från minneskort in i Photoshop).
Jag försöker förstå men lyckas inte med det. Sen kan man undra varför jag ska sätta mig in i ett system jag egentligen inte använder.
Det blir som att köpa en extra stor påse med ostkrokar bara för att diverse sugna SCA:iter (medeltidstyper då det begav sig) ville ha krokarna samtidigt som jag vilel äta min beskärda del.
Inom mig finns ett behov av att lösa saker. Jag blir irri när det inte går. Eller som S brukar säga: nu är det mellan mig och datorn.
Jag tänker samma sak.
Nån säger: men googla då!
Jo, men man måste förstå det man läser. Inte bara ordningen på bokstäverna utan själva innehållet.
Man måste vara initierad.
Och datanördar har liksom SVÅRT att förstå det.
Har jag märkt.
Men deep inside - jag vill helst inte be om hjälp i nåt läge. Men livet blir lite svårt då. Särskilt om man alltid räcker upp handen när nån annan ber om hjälp.
Jag måste hushålla.
Så jävla svårt helt enkelt.

Inga kommentarer: