tisdag 28 augusti 2007

Bokrelease och möten

Jag har bara varit på två bokreleasefester i hela mitt liv. Kulturmaffian i stan är nog luttrade upp till tänderna. Men det är inte jag.
Trots det eller kanske just därför har jag haft trevligt på båda tillställningarna även om de skilde sig rejält från varandra. Både låg i Kungsan by the way.
Träffade gamla arbetskamrater, det är ens rötter från förr. Förr som ligger lite längre fram i modern tid än vad 70-talet i Vittjärv gör.
Ett särskilt möte var intressant. En kille som jag träffade på Journalen för hundra år sedan. Jag skall tydligen var den som lärde honom konsten att skicka mail. Så länge sedan är det.
När jag stod i dörren för att gå, säger jag till Eva och några till:
"Nu ska jag gå hem till min katt Rödluvan."
Han säger: "Och jag ska gå hem till min fågel. Vi kanske ska för dem samman."
Genast ser jag framför mig detta scenario: katt + fågel = ett nytt Seinfeld-avsnitt.
"Men hade du inte en hel familj?" säger jag som mindes tvillingar och fru.
"Alla har lämnat mig".
Nästa Seinfeld-avsnitt. Jag började nästan skratta för det blev så abrupt att ta den informationen med ena hälen utanför dörröppningen.
Och varför fick alla andra nya visitkort av mig och inte han?
Nu ser jag framemot engelsk deckare. MåBra-bilder hanteras imorgon och då stundar en titt på nytt, härligt dataprogram.
Vi säger god natt.

Inga kommentarer: