måndag 14 mars 2011

14 mars Eye in the sky

I pyjamas kastar jag mig över telefonen och ringer ögonrelaterade samtal. Globens ögonklinik behöver remiss. Jaha.
Ringer Synsam för bokning av synundersökning. Finns här ett problem, t ex efterstarr ger de mig en remiss.
Ringer Capio Meducular för att kolla det där med monofokala- och multifokala linser. Pratar med en receptionist, en optiker skall ringa upp mig nu på förmiddagen.
Har försökt att läsa mig till detta på hemsidan och de ger dubbla budskap men framförallt får jag reda på att:
Monofokal lins är en billigare variant, multi kostar betydligt mer. Per automatik sätter man in mono men de ska alltid erbjuda patienten multilinsen och tala om att den är dyrare.
Det hände aldrig vid min operation.
Man bara bestämde.
Marianne Kockum som var en inhyst kirurg från Hudiksvall, sa att " den linsen hade en sämre kontrastsyn". Det var därför man valde så - inte att det var en kostnadsfråga.
Men hon kanske hade rätt. Fyra år senare är linserna kanske bättre.
De är då dyrare. Och var det säkert då också.

Om vi ska talar stålar då...
På Globen ögonkliniks hemsida kan man läsa följande:

Om jag vill slippa glasögon helt?

Du kan i samband med din gråstarroperation operera in speciallinser. Dessa är multifokala och ger dig bra syn på både långt och nära håll. Kostnaden för dessa bekostas inte av skattemedel utan operationen kostar 16 000 kr/öga.

Varför överhuvudtaget operera in mono-fucking-fokala linser om multi är så mycket bättre? Kostnadsfråga ja, och de flesta av patienterna är gamla och för samhället ointressanta och förbrukade individer.
Om det är sant - vilken sorglig människosyn, eller hur?

Jag känner mig lurad.

Slutligen:
Jag har opererat mig för brusten blindtarm (den brast när jag redan var inlagd - inkompetens på Sös gjorde att de bara väntade...)
Jag har opererat mig för ärrbråck. Fick vänta i två år medan de schabblade med min remiss.
Och jag har opererat mig för gråstarr, varav de satte in fel lins i ena ögat. Vänster öga opererad två gånger.
Jag vill bara säga - att är du i behov av vård - var skärpt, var påläst, var förberedd, ifrågasätt!

Inga kommentarer: