fredag 28 maj 2010

28 maj History will teach us nothing

Tittar på Sveriges historia, avsnittet om bland annat digerdöden. Helt plötsligt, när man pratar om Valdermar Atterdags brandskattning av Visby (och Medeltidsveckan), skymtar ett bekant ansikte förbi: Limpan!
För andra, som inte direkt relaterar till det smeknamnet, kan jag nämna att han var/är med i humorgänget Grotesco, med Henrik Dorsin i spetsen. Limpan spelade bland annat Farfar i fler återkommande sketcher.
Jag måste ändå säga: Sveriges historia är ett intressant program. Tycker jag. Även om det är ett enkelt program. Historia är ett sånt ämne man gärna - i alla fall i min värld - kan upprepa. I regel är den så ogreppbar per se.
Trots att jag har varit medlem i en historieförening i flera år, har jag vag historiekunskap.
Jag var alltid lite obekväm med alla historienördar i föreningen. Om inte annat kände man sig otroligt okunnig - all the time. Och vi gillade aldrig samma filmer.
När jag gillade "Elizabeth" klagade en dansnörd att "den där gångstilen hade man inte under den den tidsperioden".
Som om hon skulle veta det...
Bah!
När jag gillade "Robin Hood" med Costner, fnös folk, i regel samma typ som gillade fantasyfilmen "Dune".
Jag menar - hallå.
Får du ihop ekvationen?

Fick smålust på SCA häromdagen. Det var väl pratet om Robin H och en affisch jag såg på stan.
Googlade på Youtube och hittade klipp från nån jävla kämpalek i Rålambshovparken och vips var den känslan gone, baby gone.
För det är en känsla. Finns den inte där - finns inte medeltiden. Inte för mig.
För övrigt väntar jag fortfarande på att SvtPlay ska lägga ut gårdagens Semifinal. Skämmes att det ska ta en sån tid!
Är Karamell ett bra kattnamn?
Under tiden du funderar på det kolla klippet: En anledning varför djur är roligare än människor. Varför jag föredrar min katt framför dig.

Inga kommentarer: