måndag 10 maj 2010

10 maj September dawn på Voddler

Helgen har gått i filmens tecken. Äntligen har jag kommit lite i kapp. Men inte är jag nere på botten.
Äntligen tyckte jag ha mig tid att skutta runt lite i Voddlers bibliotek. Lite tidsödande. Svårt att avgöra vad det är för filmer. Precis som jag skrev innan - mycket skit.

Men jag hittade "September dawn" med bland annat Jon Voight, pappa till Angelina Jolie, info för den yngre generationen.
Det här är en "based on a true story". Ett så kallat mörkt kapitel i mormonernas historia, som de ännu till denna dag inte vill kännas vid eller be om "ursäkt för".
Faktum är, att kollar man på imdb:s hemsida och kommentarerna där, har filmen väckt ont blod bland dagens mormoner.
Påminner om samma förnekelse vissa nazister ägnar sig åt.
Den är klart sevärd.

Inga kommentarer: