onsdag 1 juli 2009

30 juni Jag ska spatsera!

Magh gör superkarriär och jag kan inte fatta vidden. Snart kanske det sjunker in.
True blood, Harper´s island, In treatment. Allvarligt talat - man blir ju stressad av alla serier.
Är det det man ska göra på semestern? Komma ikapp populärvetenskapligt?
Statistiken fortsätter: 24 möjligtvis 25 grader i hemlig sjö i Älta. Det är svårt att avgöra utan glasögon.
Vet ni att det råder eldningsförbud?
När jag var med i SCA (låter som "hemma på min gata i staaaan"), var det alltid eldningsförbud, även när när marken var genomsur av regnvatten. Typ i alla fall.
Trots att sommarn knappt har börjat, upplever jag att jag har hunnit med så mycket.
Konstigt. Jag har ju inte gjort nåt.
Beror det på att jag har:
-Hunnit vara ute i Skärgården.
-Tagit en härlig kvällspromenad med Aina.
-Badat på hemmaplan.
-Träffat en mängd människor.
-Spanat in rean.
Fast jag har saker kvar:
-Västkusten.
-Norrland.
-Ingarö.
-Erstavik.
Helst av allt vill jag glassa i en båt på Riddarfjärden.
Kattsandskillen erkänner att han aldrig har varit på Hallwyllska muséet (museumet?) Det har jag by the way. Rekommenderas varmt. Jag har aldrig varit på Dramaten eller fikat på Fåfängan.
Jag har heller aldrig spelat golf eller paddlat kajak. Fundera på vad som är prioriterat i min bok.
Man ska aldrig säga aldrig.
Fast det finns två saker jag aldrig kommer att göra även om jag i mångt och mycket försöker spela den eviga tonåringen:
-piercing eller tatuering.
Det går fetbort!
Av flera anledningar men främst att det är fult, rent estetiskt men om man ska vara snobbig: så ute!
Men den där känslan man är ute efter, att kick ass och bara flyta över, kan vara svårfångad. För mig räcker det med en powerwalk i kvällsol med Sweet eller Kizz i lurarna för att le så där extra mycket. Eller som Travolta säger i dansfilmen "Stayin' alive" (nån sorts uppföljare till "Saturday night fever"), slutreplik: "I'm gonna trott". Svarar på frågan: "Vad ska du göra nu?" Sagt efter välbehövlig revansch och framgång. "Jag ska spatsera". Gissa vilken låt som rullar igång. Bee Gees "Stayin' Alive. Till den spatserar man och äger världen. Testa!

I slutänden säger det här förmodligen mer om mig än om själva aktiviteten.
Inget annat ger ett inre smajl som powerpop från 80-talet, synth från -79-81, disco och arenarock från 70, motown, psykadelia och Beach Boys från 60-talet.
Gör ditt eget blandband och äg världen.
Nu ska jag äga sängen!

Inga kommentarer: