tisdag 21 juli 2009

21 juli Födelsedag, reseångest och proteinkoll

Aldrig får man vara riktigt glad. Det är gråväder idag och blåser. Badlivet är över. Det är knappt att man vill ta sin powerwalk ens.
Det är en av de stora skillnaderna mellan södra och norra Sverige - det är mer fjällväder här. När solen försvinner, försvinner värmen. Det kommer och far i ett tempo som inte sker hemma. En molnig dag i Stockholm kan vara gudasänd ibland. Fortfarande mild till och med varm men här vill det gärna blåsa en isig vind till på köpet. Hade det inte varit för Rödluvans bedjande tonfiskblick, hade jag legat kvar en stund till.
Har precis suttit vid en kolhydratdatabas http://www.markazits.com/diet/kolh_tab_main.php) och kollat in vad min typiska frukost innebär i beståndsdelar. Har gjort det förr, har beräkningar hemma. Men jag & siffror...
Trots att det är semester, kalas och fika klarar jag mig bra. Jag kan inte ens skriva "värst är det när..." men saknar glassen. När den tanken far upp i huvudet på mig, då vet jag - törstig.
Men glassen kommer tillbaka. Kanske inte på den här sidan decenniet. Man kanske skulle fira på nyårsafton. Återigen är det mitt arbetspass. Ja, vi får se. Man bör fira med annat. Eller hur?
Spanade in olika resesajter igår. Bland annat en ny vadskamansäga portal www.destination.se där de har samlat reseinfo från olika resebolag. Jag kan inte precis säga att jag tycker den här typen av sökning är särskilt kul. Man ska parallellt visualisera och omtolka det som skrivs om hotellet och platsen. Ta sig förbi rappakaljan, så att säga. När de skriver rakt ut att hotellet är slitet - ja, då blir man MISSTÄNKSAM, eller hur?
Det är inte heller kul att se priserna. Jag vet inte vad jag hade trott egentligen men det är mycket pengar 23 000-33 000 för två veckor enbart för att det är jul.
Vad skulle hända om alla bara la av och sa att nä, vi reser ingenstans. Vi äter julgröten hemma och drar nån annangång. Och hur har barnfamiljerna råd? Egentligen.
Med risk att låta bitter - är det värt det?
La mig på soffan och blev lite matt av alltihop. Men mest blev jag matt av det potentiella beslutet. Att orientera sig i röran.
Fantiserade att jag hade omåttligt med pengar: till vilken resebyrå går man och säger - jag vill ha det här (så rabblar man upp önskelistan) var god och fixa! Vilken känsla. Jag brukar fantisera att jag går till en mäklare och säger samma sak. Fixa en lägenhet där jag ryms med en balansboll och många krukväxter.
Tillbaka till resorna: den sämsta hemsidan har Fritidsresor. Lekte lite över tangenterna och valde ett resemål och datum lite på måfå. Fick felmeddelande hela tiden: "Tyvärr finns inget det datum du har valt". Vad menar dom? Ska jag sitta och gissa mig blå? Ge mig ett alternativ, för i helvete. Det blir ett mail på måndag...
En sak som gör sånt här sökande svårmarscherat är att man inte riktigt vet vad man vill ha. Än tittar man österut, än västerut. Men skrapar man på ytan, har man önskemål som delvis krockar med andra saker - som hur mycket pengar man har eller ännu hellre hur mycket pangar man vill lägga ut.
Jag vill inte drabbas av tulpanfeber, om ni fattar.
När jag åkte till Argentina, tittade jag och jämförde mellan två portaler (omdetnuheterså). Snart förstod jag att www.travellink.se hade de bästa priserna. Maria, van resenär, sa att jag hade fått ett mycket bra pris. De har en vettig hemsida också, om någon är intresserad av att kolla.
Jaja.
Idag fyller bror år. Och mitt besök hos Eva R är flyttat tills imorgon. Då kanske vädret tillåter en cykeltur. Och jag vilar baken!

Inga kommentarer: