lördag 14 augusti 2010

14 aug En anka att äta

Ibland är vissa dagar perfekta. Måste hålla med syrran där.
Det räcker med att bada i Sandan för att grunden ska vara lagd.
22 grader igår och jag låg i en halvtimme! Längst hittills.

Sen satt vi på verandan och funderade på hur svårt eller hur lätt det är att skriva en svensk deckare.
I bokhyllorna runt om i Sverige trängs ju nya utgivna sådanan i skiftande kvalitet.
Det kanske till och med är svårt att skriva en Kitty-bok men lätt att håna.
Jag vet inte.
Jag brukar hitta på roliga titlar men så mycket längre kommer jag inte i mina författardrömmar.

Rekommendation 1: gott sällskapsvin att smutta på i den kommande värmen.
Rekommendation 2: Cappello di prete - rött vin om du skall äta kryddstarkmat t ex indiska koftaköttbullar.

Efter bad och bokdiskussion blev vi hungriga.
I Sickla finns en relativt nyöppnad restaurang, Minh, som serverar vietnamesiskt och kinesisk mat (kolla länk för meny).
Jag slog till med wokad anka. If memory serves me right, är det första gången jag har ätit anka. Och det var mycket gott.
Jag trodde att anka skulle kännas lite som kyckling, men det var mer som fläskkött/tjocka revbensspjäll.
Vi fortsatte chez moi och drack lite espressokaffe. Ingen efterrätt här inte. Vi slötittade på nåt nytt politiskt lättsamt utfrågarprogram live från Göteborg.
En intervjuad, ung tjej gnällde på politikernas kläder & klädstil.
Men är det på den nivån man lägger sig när man skall rösta - varför ha demokrati då?
Det sista var ett raljerande skämt, om någon misstrodde mig...

Tittade på "Sum of all fears". Bra thriller men hade blandat ihop den med "Belägringen". Jag satt och väntade på en ockupation som aldrig kom.

Inga kommentarer: