måndag 23 april 2007

Teknikhets

Debatten härjar som värst i ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat - konsumtionshets. Tyvärr lär det väl bara bli en debatt för i affärerna trängs fula väskor på krokarna, väntar bara på dumma shoppingidioter. Nåväl. Det är en typ av shopping som rör mode och kläder. Om än värre är teknikhetsen som når nya höjder - hela tiden. Samtidigt kör fyran Klimatsmart. Håhåjaja. Ytterligheterna samsas så gärna på spelplanen.
Det jag verkligen stör mig på är när jag tvingas in i en ny köpsituation inte för att saken har gått sönder eller att mitt behov har ändrats, utan för att produkten och dess kringutrustning inte saluförs längre.
Jag pratar om min fotoskrivare. Skriver ut schyssta bilder, krånglar aldrig, sköter sig exemplariskt och färgpatronerna är separata, tack och lov.
Sedan några månader har stamstället Kameradoktorn haft problem med sin leverantör. Skaffade affärskonto på Scandinavianphoto istället och idag fick jag höra att det är så få som köper patroner till den här skrivaren. De har bytt upp sig, köpt nytt osv. så i framtiden kan jag räkna med trubbel.
Känner tusenlapparna fara inom kort. För det dröjer inte länge förrän jag verkligen måste köpa en ny skrivare inte för att den är paj som sagt utan för att det inte finns bläck åt den! När ska Epson, Hp och alla andra produktutveckla maskiner men behålla kompatibla bläckpatroner? Så jäkla kul är det inte att behöva köpa nytt hela tiden bara för att hålla epson-folk sysselsatta! GRRR.
Den riktiga ångesten infinner sig vid själva inköpet: på vilken prisnivå ska jag lägga mig om jag vill ha kvalitet men veta och förstå nånstans att jag måste byta ut prylen innan man egentligen har hunnit använda den för det pris den kostar?
Är det här acceptabelt? Luktar det inte lite tulpanhets? När börjar det brinna på rikt´?
För två år sen eller nåt köpte jag en billig dvd på siba. Betalade 500 pix för maskinen. Den tar brända by the way. Brorsorna satsade på lite finare varianter - dyrare men tyvärr inga brända skivor och ingen text.
Jaha.
För ena brorsan var det så att spelaren hängde ihop med hela högtalarsystemet. Skulle han behöva köpa en ny dvd-spelare kan han inte utnyttja det exklusiva ljudet...
Flera tusenlappar och problem. Jag betalade 500 kr. Skulle jag behöva byta ut den av någon anledning, är det inte en stor kostnad. Onödigt kan man tycka men jag blir inte ruinerad.
Så ibland är inte kvalitet (=dyrare prislapp) att föredra för tekniken ändrar sig hela tiden och du måste UPPGRADERA.
Fråga dig själv: blir du lyckligare och hur länge varar lyckan? Varför köper du? Vad försöker du uppnå?

Inga kommentarer: